Olası risk faktörlerinin listesi zamanla çok geniş hale gelebilir ve bu yüzden risk değerlendirme sürecinin karmaşıklaşmasına yol açabilir. İç Denetim Yöneticileri , faktörleri stratejik, uyum, operasyonel ve finansal gibi kategoriler altında gruplandırmak suretiyle faktör enflasyonundan doğabilecek karmaşıklaşmayı basitleştirebilir. Bazı kurumlarda, üst yönetim ve yönetim kurulu, en önemli addettikleri risk faktörleri konusunda iç denetim birimine görüş bildirebilirler. Bazı risk faktörleri birden çok kategoriyle bağlantılı olabilir. Bununla birlikte, risk faktörlerini kategorize etmek, yapılan risk değerlendirmesini üst yönetime ve yönetim kuruluna özetlerken daha rahat iletişim kurmayı sağlayabilir.
Örnek risk faktörleri ve risk faktörü kategorileri arasında şunlar bulunur:
- Nispi faaliyet seviyesi (örneğin işlem sayısı)
- Önemlilik (gelir veya giderlerin büyüklüğü)-
- İlgili varlıkların likiditesi
- Markaya etki (kamu algısı, itibar)
- Hedeflere ulaşmada başarısızlık
- Yönetim yetkinliği, performansı, devir hızı
- Bilinen eksiklikler (geçmişteki tatmin edici olmayan görev sonuçları)
- Sistemler, politikalar, prosedürler, sözleşmeler ve ilişkilerdeki değişim derecesi
- Suistimale yatkınlık
- Operasyonların karmaşıklığı
- Üçüncü taraflara bel bağlama derecesi
- İç kontrollerin, kontrol ortamının kuvveti
- Düzenlemeye konu olma derecesi, uyum sorunları
- Son değerlendirme veya denetimin üzerinden geçen süre[1]
[1]The Institude of Internal Auditors, 'Risk Esaslı İç Denetim Planı Geliştirmek', Tamamlayıcı Rehber, Çalışma Rehberi, s.15.