Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, İstanbul'da düzenlediği basın toplantısında 2024 yılına dair önemli değerlendirmelerde bulundu. Sektördeki gelişmeleri ele alan Eroldu, 2025 yılı için beklentilerini de paylaştı. Eroldu, üyelerinden OYAK Renault’un, Ford Otosan’ın ile Tofaş’ın ve üye olmayan BYD'nin 2024'te açıkladıkları yatırımlarıyla geleceğe biraz daha iyi bakar hale geldiklerini vurguladı.
Eroldu, 2024 üretiminin beklenen seviyelere ulaşamadığını, 1 milyon 365 bin araç üretildiğini ve 2017 yılındaki rekor seviyenin gerisinde kaldıklarını belirtti. Sektörde kapasite kullanım oranı yüzde 70’e gerilerken, bu durum maliyetleri artırarak rekabetçiliği olumsuz etkiledi. Eroldu, "Kapasite kullanımındaki düşüş, maliyetleri artırıyor. 100 araca bölünen maliyet 1 liraya düşerken, 60 araca bölünce maliyet 1,5 lira oluyor" dedi.
İhracat rekoru
Türkiye otomotiv sanayi, 2024’te 37,2 milyar dolarlık ihracatla bir rekor kırarken, yerli üretim oranında düşüş yaşandı. Eroldu, toplam taşıtlarda yerlilik oranının yüzde 31’e, otomobillerde ise yüzde 30’a gerilediğini belirtti ve yerli üretimin azalmasının endişe verici olduğunu söyledi.
Çin ile rekabet
2025 yılı için Eroldu, elektrikli araç üretiminin hızla arttığını ve Çin’in küresel otomotiv pazarındaki etkisinin giderek büyüdüğünü ifade etti. Eroldu, "Çin, global pazarda daha dominant bir rol oynuyor. Bu durum, Avrupa ve Türkiye için büyük bir rekabet tehdidi oluşturuyor" dedi. Ayrıca, Avrupa’nın emisyon hedeflerinin sektöre baskı yapmaya devam edeceği uyarısında bulundu.
Türkiye’deki Çinli yatırımlar
Çinli otomobil üreticilerinin Türkiye’ye yatırımlarının sektörü nasıl etkileyeceğiyle ilgili soruları yanıtlayan Cengiz Eroldu, bu yatırımların Türkiye'nin üretim kapasitesini artıracağına ve yerli üreticilere olumlu etkiler yapacağına inandığını söyledi. "Çinli markaların Türkiye pazarına girmesi, sanayimizin rekabetçiliğini artıracak" dedi. Eroldu, yerli üretimin korunmasının önemine vurgu yaparak, Çinli markaların Türkiye’ye girmesinin yerli üreticilere zarar vermeyeceğini belirtti. Türkiye’nin otomotiv sanayisinin büyümesinin tüm sektör için faydalı olacağını ifade etti. Konsolidasyon, verimlilik artışı ve yerli üretimi desteklemek adına atılacak adımların, Türk otomotiv sanayisinin global rekabet gücünü artıracağını belirten Cengiz Eroldu, "Türkiye’nin otomotiv sanayiinin büyümesi, sektördeki rekabetçiliği artıracaktır" dedi.
Küresel ekonomik ve siyasi belirsizliklerin sektörü zorlayacağına ancak yatırımların Türk otomotiv sanayisinin geleceğine katkı sağlayacağına dikkat çekti.
‘Yerli üretimi destekleyecek düzenlemeler bekliyoruz’
İÇ piyasadaki daralmanın üretim kaybına yol açtığını belirten OSD Başkanı Eroldu, yerli üretimin desteklenmesi gerektiğini vurguladı. Eroldu, "2024’teki üretim kaybı iç piyasadaki daralmadan kaynaklanıyor. Yerli payı arttırılmalı ve kapasite kullanımı artırılmalıdır. Hükümetin yerli üretimi destekleyici önlemler alması gerekiyor" dedi. Eroldu, 2025 yılında sektörde büyümenin devam etmesini beklediklerini belirterek, ihracatın yüzde 5 ila yüzde 10 oranında artacağını ve üretimin 1 milyon 310 bin ile 1 milyon 450 bin arasında gerçekleşebileceğini öngördü.