Mehmet Emin AVCI
Aslan, yeni motor ve şanzımanı ile daha iddialı
Peugeot 308 modelinin 130 Hp'lik güç sunan 1.2 litre Puretech motora ve yeni EAT6 şanzıman sistemine sahip versiyonu test köşemizin bu haftaki konuğu oldu. Peugeot'nun C segmenti aracı olan 308 modeli ; sade görünümü dinamik tasarım sunmayı başaran, tasarımın yanında hafiliği, yeni motor ve şanzımanı ile dikkat çekerken, markanın yeni geliştirdiği EMP2 şasisinde tekerleklerin daha köşelere çekilmesiyle de araç hem yere daha yakın hem de daha sportif duruyor.
Tasarım
Fransız üreticinin yeni tasarım anlayışını fazlasıyla yansıtan bir tasarıma sahip olan 308, sade görünümün şık şekilde sunulmasını başaran modellerden biri. Bir önceki nesle göre daha çekici görünüme kavuştuğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Önceki versiyonda tek parçada oluşan ızgara yerini iki parçalı ızgaraya bırakırken, nikelajla kaplamalarla desteklenen üst ızgara aracın ön tasarımının şık ve modern olmasını sağlamış. Ön tasarımdaki dinamizm 62 LED'den oluşan yeni far grubu ile daha belirgin hale getirilmiş. Kaput üzerinden aşağıya uzanan çizgiler, geniş çamurluklar otomobilin agresif bakışını destekliyor. Akıcı detaylar otomobilin yan tasarımında da sürdürülürken, arka bölümde de kullanılan ve markanın amblemine atıfta bulunan çizgilere sahip 48 adet LED ile de markanın teknolojik yönü vurgulanmış. 4253 mm uzunluğa, 1804 mm genişliğe, 1457 mm yüksekliğe sahip Peugeot 308'in bagaj hacmi ise 428 litre.
İç Mekan
Dış tasarımdaki sade ama şık görünüm iç mekanda da devam ediyor. İç mekandaki sadeliğin en büyük nedeni, kumanda düğmelerinin çoğunun PSA grubunun geliştirdiği SMEG+ dokunmatik ekranın içine yerleştirilmiş olması. Ön bölümün üst yapısında kullanılan malzemeler yumuşak dokunuşlu ve kaliteli. Aşağıda ise sert plastik tercih edilmiş. Daha önce direksiyonun göstergeleri kapatma sorunu yeni 308'de, konsolun daha yukarı konumlandırılmasıyla daha iyi hale getirilmiş. Artık göstergeleri direksiyon simidinin ortasından değil, üzerinden görebilmek mümkün. Peugeot, minik dokunuşlarla farklılık yaratmayı başarıyor. Bunun en son örneği de, gösterge panelindeki devir saatinin alışılmışın aksine soldan değil sağdan başlaması oldu. Otomobilde uygun sürüş pozisyonunu bulmak oldukça kolay, sizi uğraştırmıyor. Alışılmıştan daha küçük olan ve yarış otomobillerindekini andıran direksiyon simidi ele iyi oturuyor ve başarılı. Park manevralarını yapmak kolaylaşmış. Koltuklar insanı sarıyor ve virajlarda sürücüyü destekleyerek üzerine binen merkezkaç kuvvetlerini azalttığı için sürüş güvenliğini arttırıyor. Otomobil dışarıdan küçük görünse de içeri de test aracımızdaki cam tavan sayesinde çok geniş ve ferah bir ortam sunuyor. Baş ve diz mesafesi sınıf ortalamalarında.
Performans ve sürüş izlenimi
Test aracımızın kaputunun altında görev yapan Peugeot'nun en son geliştirdiği motorlardan birisi olan 3 silindirli, 1.2 litrelik atmosferik motor 5500 d/d'de 130 Hp güç, 1750 d/d'de ise 230 Nm tork üretiyor. Araçta kullanılan EAT6 şanzıman, tork konvertöre sahip geleneksel bir ünite. Aisin firması ile ortaklaşa geliştirilen 6 kademeli şanzımanın iç yapısındaki sürtünme kaybı da düşürülmüş. Peugeot'nun tek kavramalı Auto6R şanzımanının yerini alan EAT6 ünite çok daha başarılı. Şanzımanın vites geçişleri hızlı ve net. EAT6'nın asıl başarısı ise yakıt tüketiminde 0'dan 100 km/s hıza 9.1 saniyede ulaşan aracın maksimum hızı ise 206 km/s. Fabrika verilerine göre 100 km'de ortalama 4.9 litre yakıt tüketim değerine sahip test aracımızla, 100 km sabit hızlı sürüşlerimizde 4.5 litrelik yakıt tüketimini zorlanmadan yakalayabildik. Şehiriçi ağırlıklı sürüşlerimizde ise 6.4 litrelik tüketim değeri elde ettik. Otomobilde yol tutuşuna olumlu yansıyan sert süspansiyonlar tercih edilmiş. Aracın yoldaki gidişi, dengesi ve özellikle fren sistemi başarılı. Ses yalıtımı konusunda da başarılı bulduğum Peugeot 308, özellikle uzun yolda konforlu, sessiz ve keyifli yolculuklar vaat ediyor. Tasarımı ve ergonomisi kadar, motor-şanzıman uyumu, az yakıt tüketimi ve sessizliği ile ön plana çıkan test aracımızın fiyatı 71 bin 990 TL.
Teknik Özellik
Motor: 1.2 PureTech
Motor Hacmi: 1199 cc
Silindir Adedi: 4
Maksimum Güç: 130 Hp 5500 d/d
Maksimum Tork: 230 Nm 1750 d/d
Performans
0-100 km/s Hızlanma 9.1 s
Maksimum Hız: 206 km/s
Frenler (ön/arka) Hava Kanallı Disk/disk
Yakıt Tüketimi
Şehir İçi: 4.1 lt
Şehir Dışı: 6.3 lt
Karma: 4.9 lt
Boyutlar (u/g/y) 4253/1804/1457 mm
Bagaj Hacmi: 428 lt
Boş Ağırlık: 1150 kg