Mehmet Emin AVCI
Sevimli minik 500'ün daha 'güçlü' hali
Fiat'ın ilk kez 1957 yılında üretimine başladığı 500 serisinin B-Crossover segmentindeki modeli 500X, Fiat 500X'in 1.6 litre Multijet Cross Plus versiyonu ile test köşemizin bu haftaki konuğu oldu. Tasarımında İtalyan imzasını taşıyan 500X, yerden yüksek yapısı ve sportif tasarımı ile dikkat çekiyor. Fiat 500X Türkiye'de 1.6 litre 110 Hp atmosferik benzinli, 1.4 litre 140 Hp turbo beslemeli , 1.6 litre 120 Hp'lik dizel motor ve 6 ileri manuel, 6 ileri çift kavramalı otomatik şanzıman ve 9 ileri tam otomatik şanzıman seçenekleriyle satılıyor.
Tasarım
İtalyan'da tasarlanan ve üretilen 500X'in tasarımını incelediğimizde; ön bölümde yuvarlak farları, gündüz aydınlatmaları, köşeli burnu ve modelle özdeşleşen krom bıyıklarıyla gülümseyen bir görünüme sahip. Geniş hava girişlerine sahip ve Cross Plus versiyonuna özel olarak tasarlanmış ön tamponun en altında sis farları konumlandırılmış. Araç yandan yüksek ve uzun yapısını hissettiriyor. Şişik çamurluklar araca kaslı bir hava katarken, Cross Plus donanımla birlikte sunulan 18 inçlik jantlar sportiflik hissi vurguluyor. Arkaya kadar uzanan geniş omuz çizgileri, arka bölümde yuvarlak ön farların aksine kare formlu stoplar tercih edilmiş. Küçük arka cam, sportif tasarımı ön plana çıkarıyor. 4273 mm uzunluk, 1796 mm genişlik ve 1608 mm yükseklik değerlerine sahip Fiat 500X'in bagaj hacmi ise 350 litre.
İç Mekan
Fiat 500X'in iç mekanında da dış tasarımla bütünlüğü sağlayacak şekilde yuvarlak hatlar tercih edilmiş. Birbiriyle uyumlu öğelerden oluşan ergonomik bir kokpit sunulmuş 500X'te. Orta konsolun en üstüne 5 inç büyüklüğe sahip dokunmatik ekranlı multimedya sistemi yerleştirilmiş. Kokpitte kullanılan malzeme kalitesi tatmin ediyor. Otomobilde Spor, Normal ve Traction+ olmak üzere üç farklı sürüş modu seçeneği bulunuyor. Sürüş modunu seçme kumandası vites kolunun hemen arkasına yerleştirilmiş. Spor modda gaz tepkisi hissedilir şekilde artarken sürüş çok daha sportif hale geliyor. Traction+ seçeneği ise, bir nevi diferansiyel kilidi özellikleri sergiliyor. Önden çekişli otomobilde bu mod, bir lastiğin patinaja düşmesi durumunda torku diğer lastiğe ileterek ilerlemeyi sağlıyor. Yüksek oturma pozisyonuyla yola hakim bir sürüş deneyimi vadeden araçta sunulan yaşam alanı yeteri kadar ferah. Baş mesafesi çok üst düzeyde olmasa da diz mesafesi yeterli ölçüde.
Performans ve sürüş izlenimi
Test aracımızda görev yapan 1.6 litrelik markanın Multijet II serisine sahip turbo dizel motor, 3750 d/d'de 120 Hp güç ve 1750 d/d'den itibaren de 320 Nm tork üretiyor. Sadece 6 ileri manuel şanzımanla sunulan bu motor alt devirleri pek sevmiyor. 0-100 km/s hızlanmasını 10.5 saniyede tamamlayan aracın maksimum hızı 186 km/s. Kısa oranlara sahip olan vites geçişleri net. Dizel motor sunduğu performansına rağmen düşük tüketim değerleri sunuyor. Fabrika verilerine göre 100 km'de ortalama 4.1 lt/100 km'lik tüketim değerine sahip 500X testimizde sakin kullanımlarda 5.6 lt, perormanslı kullanımlarda ise 6.8 litrelik değerler elde ettik. Tatlı sert süspansiyon sistemi sayesinde virajlarda fazlaca yatma eğilimi sergilemeyen araç, yol tutuş yeteneğiyle de beklentileri karşılıyor. Elektro hidrolik direksiyon yumuşak yapısı ile özellikle şehir içinde pratik bir kullanım olanağı sunuyor. Fiat 500X'in başlangıç fiyatı 64 bin 930 lira. Cross Plus donanıma sahip test aracımızın fiyatı ise 83 bin 930 lira.
Teknik Özellik
Motor: 1.6 Multijet II
Motor Hacmi: 1598 cc
Silindir Adedi: 4
Maksimum Güç: 120 Hp 3750 d/d
Maksimum Tork: 320 Nm 1750 d/d
Performans
0-100 km/s Hızlanma 10.5 sn
Maksimum Hız: 186 km/s
Frenler (ön/arka) Disk/Disk
Yakıt Tüketimi
Şehir İçi: 4.7 lt
Şehir Dışı: 3.8 lt
Karma: 4.1 lt
Boyutlar (u/g/y): 4273/ 1796/ 1608 mm
Bagaj Hacmi: 254 lt
Boş Ağırlık: 1320 kg