Skoda, yılı rekorla kapatıyor Skoda, yılı rekorla kapatıyor

2024 yılı, küresel otomotiv sektörü için zorlu bir yıl olurken, Türk otomotiv sanayisi de üretim ve ihracat alanlarında daralma yaşadı. Ancak, 2025 yılına yönelik beklentiler, iç pazarın güçlendirilmesi ve yeni ihracat pazarlarının açılmasıyla umut verici. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, 2024 yılına ilişkin verileri paylaştı. Yılın ilk 11 ayında Türk otomotiv üretimi yüzde 8, ihracat ise yüzde 1 oranında azaldı. Ancak, değer bazında ihracat yüzde 3 artarak 33 milyar dolara yükseldi. Türkiye, sektörel ihracat sıralamasındaki liderliğini korudu. İç pazar ise 1.1 milyon adedi aşarak bir miktar büyüme kaydetti.
 

‘Yerli üretime desteğimiz sürecek’

2025 yılı için daha fazla belirsizlik öngörülüyor. OSD Başkanı Eroldu, Avrupa pazarındaki daralmanın, Türkiye’ye araç fazlası kaydırma riskini doğurabileceğini söyledi. Avrupa’nın Türkiye’ye olan ihracattaki yüzde 70’lik payı göz önüne alındığında, bu gelişmenin sektöre olumsuz yansıyabileceği ifade ediliyor. Eroldu, Türk otomotiv sanayisinin rekabet gücünü artırmak için yerli üretimi desteklemeye devam edeceklerini ve küresel ekonomik zorluklara karşı esnek stratejiler geliştireceklerini söyledi.
 

‘Fırsatlar sunan 2025 büyüme yılı olacak’   

Otomotiv satış sonrası sektörü de, 2024 yılı boyunca durağan bir seyir izledi. OSS Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ali Özçete, krediye erişimdeki zorluklar ve artan maliyetlerin sektörde baskıya yol açtığını söyledi. Elektrikli araç dönüşümü ve ekonomik belirsizliklerin etkisiyle satış sonrası hizmetlerde düşüş yaşandığını belirten Özçete, “Ancak, inşaat, lojistik ve tarım sektörlerindeki ağır vasıta talebi, sektöre olumlu yansıdı” dedi.
 

Büyümeye Çinli yatırım etkisi

2025’te iç pazarın canlanması için faiz indirimi gibi ekonomik önlemler beklediklerini ifade eden OSS Başkanı Özçete, “Faizlerin düşmesi sektörün büyümesine ivmesi kazandıracak. Ayrıca, Afrika gibi yeni ihracat pazarlarına açılma Türk otomotiv satış sonrası sektörüne önemli fırsatlar sunacak. Çinli yatırımcıların Türkiye’ye yapacağı yatırımlar, sektördeki istihdamı artırarak büyümeye katkı sağlayabilir” dedi. Elektrikli araç teknolojilerine yönelik eğitimlerin önemine dikkat çeken Özçete, sözlerini şöyle sürdürdü. “Sektördeki mavi yaka çalışanların yeni teknolojilere hızla adapte olabilmesi için eğitim yatırımlarının artırılması gerekiyor. Türkiye, otomotiv satış sonrası sektöründe küresel pazarda önemli bir oyuncu olma yolunda ilerliyor. 2025 yılı, hem Türk otomotiv sanayisi hem de satış sonrası sektörü için dönüşüm ve büyüme yılı olacak.”

Osd1-2

‘1 milyonluk psikolojik sınır aşıldı’

2Plan İcra Kurulu Başkanı Orhan Ülgür, 2024’te Türkiye ikinci el araç piyasasında fiyatların yüzde 20-22 arasında arttığını ancak bu artışın döviz dalgalanmaları nedeniyle sınırlı kaldığını belirtti. Bayiler ve satıcılar açısından karlılığın düştüğünü ifade eden Ülgür, “Artan kredi maliyetleri ve değer kaybeden stoklar karlılığı olumsuz etkiledi” dedi. Ülgür, elektrikli araçların ikinci el pazarının henüz olgunlaşmadığını ancak gelecekte büyüyeceğini öngördü. 2024 sonunda Türkiye ikinci el araç pazarının 9 milyon adede ulaşacağı tahmin ediliyor. Sıfır araçlarda ise fiyatların cazip seviyelere çekildiğini ve bu durumun ikinci el araç talebini azalttığını vurgulayan Orhan Ülgür, bu yıl 1 milyon 200 bin adet gerçekleşmesi beklenen Türkiye otomotiv pazarının, 1 milyonluk psikolojik sınırı aştığını belirterek, “2025 yılında da pazarın bu rakamın altına düşmesini beklemiyoruz” dedi.