Yeni Kanun Teklifi ve TÜRMOB ‘un değerlendirmeleri-2

1/10/2021 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne sunulan 2/3854 sayılı Vergi Usul Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifine İlişkin TÜRMOB' un yapmış olduğu değerlendirme ve önerileri göz önüne alarak yeni kanun teklifi hakkında değerlendirmelerde bulunacağız.

Kanun teklifiyle Gelir Vergisi Kanunu, Vergi Usul Kanunu, Kurumlar Vergisi Kanunu, Katma Değer Vergisi Kanunu, Bankacılık Kanunu ve Damga Vergisi Kanununda değişiklikler yapılması öngörülmektedir. Kanun teklifinin son hali olmamakla birlikte içerisinde ufak değişiklikler yapılması muhtemeldir.

Bugünkü yazımızın konusu ile kanun teklifinde yer alan sosyal içerik üreticiliği ile mobil cihazlar için uygulama geliştiriciliğine dair gelir vergisi kazanç istisnası ile ilgili olacaktır. Maddenin yürürlük tarihi, 1/1/2022 tarihinden itibaren elde edilen kazançlara uygulanmak üzere yayımı tarihidir.

1/1/2022 tarihinden itibaren elde edilen kazançlara uygulanmak üzere, sosyal içerik üreticilerinin sosyal paylaşım ağları üzerinden elde ettikleri kazançlar ile akıllı telefon veya tablet gibi mobil cihazlar için uygulama geliştirenlerin, elektronik uygulama paylaşım ve satış platformları üzerinden elde ettikleri kazançları toplamı 103 üncü maddede yazılı tarifenin dördüncü gelir diliminde yer alan tutarı (2021 yılı için 650.000 TL) aşmayan mükelleflerin bu kazançları gelir vergisinden istisna edilmektedir.

Düzenlemenin 2021 yılı kazançlarını da kapsayabileceği değerlendirilmektedir.

Ayrıca KDV Kanununun 17'nci maddesinde yapılan değişiklikle Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 20/B maddesi kapsamında vergilendirilen kazançlara konu teslim ve hizmetler, katma değer vergisinden istisna edilmektedir.

İstisnadan faydalanılabilmesi için Türkiye'de Kurulu bankalarda bir hesap açılması ve bu faaliyetlere ilişkin tüm hasılatın münhasıran bu hesap aracılığıyla tahsil edilmesi şart olup;

Bankalar, bu kapsamda açılan hesaplara aktarılan hasılat tutarı üzerinden, aktarım tarihi itibarıyla %15 oranında gelir vergisi tevkifatı yapacaktır.

Bu durumda olanların, 94 üncü maddenin birinci fıkrası kapsamında tevkifat yapma yükümlülüğü bulunmayacaktır.

Ülkemizde yazılım faaliyetlerinin vergilendirilmesine yönelik olarak mevcut olan patent box sisteminde, firmaların katma değeri yüksek bu alana teşvik edebilmek için 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu mevcuttur. Bu Kanunun geçici ikinci maddesi uyarınca '.... Bölgede faaliyet gösteren gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, münhasıran bu Bölgedeki yazılım, tasarım ve AR-GE faaliyetlerinden elde ettikleri kazançları 31/12/2028 tarihine kadar gelir ve kurumlar vergisinden müstesnadır. Hal böyle iken zaten bu firmalara verilmiş bir istisna söz konusu iken, söz konusu sosyal içerik üreticileri ile yazılım/uygulama geliştiren kişilerin bir arada değerlendirilmesi sorunlara yol açabilir. Yazılım/uygulama yapan kişilerin şirketleşmeye ve teknoloji geliştirme bölgelerinde faaliyet göstermeye teşvik edilmelidir.

Vergide eşitsizliğe yol açmamak için 'İnternet fenomenleri' olarak adlandırılan kişilerin vergi mükellefiyeti açtırması ve yıllık vergi beyannamesi vermeleri gerekmektedir. Ancak bunları sadece evden yapan ev kadınları ile profesyonel olarak bir organizasyon dahilinde yapanların ayrılması gerekmektedir. Ev kadınlarının istisna hadlerine sahip olması ancak profesyonel olarak yapanların yani yanında birilerini çalıştıranların, şirketlerden çekim hizmeti vs gibi hizmetler alanların veyahut şirketlerin satışlarından pay alanlar profesyonel olarak bu işi yapanlar tanımına girmeleri ve yıllık gelir vergisi beyannamesi vermeleri gerekmektedir. Bunun dışında yıllık kazançları 650.000 TL üzerinde olması gibi konularda yıllara yayarak vs gibi yollarla yararlanılmak istenebilir. Bunun önüne geçmek için tek bir şirketten alınan bedelin bütün yıllara yayılsa bile tek bir kazanç olarak vergi istisna haddinde dikkate alınacağı ve yıllara yayılmasının önemi olmadığı belirtilmesi gerekmektedir. Artık 'internet fenomenliği' profesyonel bir meslek gibi görülmektedir. Bu tek başına yapılırsa serbest meslek kazanç geliri olarak bile sayılabilir. Bunun sebebi de 'internet fenomenlerinin' özellikle şirketlerle ürün tanıtım ve reklam sözleşmeleri vs hukuki sözleşme yapma yollarına başvurmalarıdır. Bu noktada vergi idaresi onları vergi mükellefi olarak görmeli ve istisna vs gibi yollarla vergi dışı bırakmamalıdır. Bunun sebebi ise hali hazırda kurulu ürün tanıtımı yapan reklam ajansları vs. gibi şirketlere karşı vergi adaletsizliği ortaya çıkmaktadır. Çoğu 'internet fenomeni' bir organizasyon içerisinde vergilendirilmesi ise tüm dünyada yeni yeni başlayan bir vergilendirme alanı olduğundan ayrıntıları iyi işlenerek kanuna işlenmesi yerinde olacaktır.[1]

-------------------------

[1] Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği, '2/3854 Sayılı Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifine İlişkin TÜRMOB Değerlendirme ve Önerileri', 5 Ekim 2021, Ankara, s.4.