Türkiye’nin yerli otomobil serüveni

Özellikle son dönemde her alanda yerli ve milli olmak konusunda ülkece çabalıyoruz. Otomobil de bunlardan biri. Hedefimiz her türlü parçasını kendi fabrikalarımızda ürettiğimiz, teknolojisi ve tasarımıyla bize ait olan bir otomobil üretmek. Bu amaçla uzun yıllardır yerli aracımızı üretme konusunda çalışmalar sürüyor. Pek çok kişinin hevesle beklediği Togg 2023 yılı başlarında seri üretime geçecek.

Peki ülkemizde yerli otomobil üretme konusunda ki çalışmalar ne zaman başladı?

Cumhuriyet'in ilk yıllarında otomotiv sektörünün gelişmesi konusunda çalışmalar başladı. 1929 yılında Ford firması İstanbul'da ilk otomobil montaj hattını kurdu. Ancak Amerika'da Büyük Buhran olarak adlandırılan ekonomik kriz nedeniyle çalışmalar sona erdi.

Aradan geçen 20 yılın ardından 1950 yılına geldiğimizde yabancı sermaye destekli otomobil ve kamyon üretim tesisleri kuruldu bu tesislerde çalışanların büyük kısmını da yabancılar oluşturuyordu. 1958 yılında Türk girişimcilerin desteğiyle Şişli'de açılan üretim tesisinde ilk 3 tekerlekli araba üretildi ancak talep yeterli olmayınca üretimde sınırlı kaldı.

Yerli otomobil üretimi maceramızdaki dönüm noktası 1961 yılında yaşandı. Dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel tarafından verilen talimatla 29 Ekim kutlamalarına yetiştirilmek üzere Eskişehir Demiryolu Fabrikası'nda çalışmalara başlandı. Yerli mühendislerin gece –gündüz çalışmaları sonucunda 4,5 ayda tamamlanan Devrim isimli ilk otomobil üretildi. Ancak 29 Ekim günü otomobil üretim tarihimize geçecek büyük bir şansızlık yaşandı. Cumhuriyet Bayramı töreninde halkın önüne çıkan araç kısa bir süre yol aldıktan sonra benzini bittiği için yolda kaldı. Ne yazık ki bu olay uzun bir süre yerli araç üretiminde olumsuz bir propaganda aracı olarak kullanıldı. Devrim'den sadece 4 adet üretildi ve maceraya ara verildi.

1967 yılında yabancı firma destekli Anadol seri üretime geçti. Bu memleketin otomobili olarak adlandırılan Anadol 1984 yılına kadar ülkemizde üretilmeye devam etti.

Sonrasında kuş serisi olarak adlandırılan Tofaş'ın Şahin, Doğan ve Kartal modelleri hayatımıza girdi. 1 milyon 700 civarında satışı yapılan otomobiller büyük başarı sağladı. 2003 yılına kadar da üretimi yapılmaya devam etti.

Ve şimdi gözler Togg'da

2018 yılında Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu Sanayi ve Ticaret A.Ş. ismiyle kurulan şirket 2019 yılında ilk prototipi sundu. Türkiye'nin önde gelen firmalarının katılımları ile çalışmaları Gebze Bilişim Vadisi'nde süren aracın Sedan ve SUV olarak 2 modeli bulunacak. Araç gücünü lityum-iyon pillerden alacak. Tek şarj ile batarya kapasitesine göre 300 ila 500 km'lik menzile sahip iki farklı güç paketi sunulacak. Aracın %80'lik şarjı 30 dk. da tamamlayacağı belirtiliyor. Arıza durumunda uzaktan müdahale desteği bulunacak.

Ülke olarak uzun zamandır beklediğimiz yerli araç serüvenimizin tamamlanmasına artık sayılı günler kaldı. Teknolojik ve görsel açıdan beklentileri karşılayan araç umarım fiyat olarak da bizlere hitap eder.