24 Ekim 2019 tarihinde TBMM Başkanlığı'na sunulan 'Dijital Hizmet Vergisi Kanunu İle Bazı Kanunlarda Ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi' ile yeni bazı vergiler getirilmektedir. Bu yazımızda kısaca bahsi geçen kanun teklifinde yer alan yeni vergileri hakkında açıklamalar yapılacaktır.
Günümüzde sıkça kullanılan dijital hizmetler bahsi geçen kanun teklifinde ele alınmış ve vergilendirilecek dijital hizmetler sayılmıştır. Bunlar;
- Dijital ortamda sunulan her türlü reklam hizmetleri,
- Sesli, görsel veya dijital herhangi bir içeriğin (bilgisayar programlan, uygulamalar, müzik, video, oyunlar, oyun içi uygulamalar ve benzerleri dahil) dijital ortamda satışı ile bu içeriklerin dijital ortamda dinlenmesine, izlenmesine, oynanmasına veya elektronik cihazlara kaydedilmesine veya bu cihazlarda kullanılmasına yönelik dijital ortamda sunulan hizmetler,
- Kullanıcıların birbirleriyle etkileşime geçebilecekleri dijital ortamların sağlanması ve işletilmesi hizmetleri (kullanıcılar arasında bir mal veya hizmetin satılmasına veya satılmasının kolaylaştırılmasına yönelik sunulan hizmetler dahil).(ulaşım veya konaklama faaliyetlerine aracılık edilmesi yada bu faaliyetlerin kolaylaştırılması ile mal ve hizmetlerin satışa sunulduğu platform gibi)
- Yukarıda sayılan hizmetlere yönelik dijital ortamda verilen aracılık hizmetleri.[1]
Bu hizmetleri veren dijital hizmet sağlayıcılardan Türkiye'den elde ettiği hasılat 20 milyon TL' dan veya dünya genelinde elde edilen hasılatı 750 milyon Avro' dan veya muadili yabancı para karşılığı Türk Lirasından fazla olanları kapsayacaktır. (Dar ya da tam mükellef olmaları fark etmeyecektir.) Bunlar yukarıda bahsi geçen hizmetleri Türkiye'de verdiklerinde dijital hizmet vergisine tabi olacaklardır.
Yukarıda sayılan hizmetlere yönelik dijital ortamda verilen aracılık hizmetlerinden, elde edilen hasılatın %7,5 oranında vergilendirilmesi öngörülmektedir. Verginin mükellefi hizmeti sağlayanlar olmakla birlikte, ödemeyi yapacakların vergi sorumlusu olarak belirlenebilmesi hususunda Mali İdareye yetki verilmektedir. Teklifin yasalaşması halinde, Kanunun yayınlanacağı tarihi izleyen üçüncü aybaşında yürürlüğe girmesi öngörülmüştür. Ayrıca dijital hizmet sağlayıcılarının teklifte belirtilen yükümlülüklerini yerine getirmemesi halinde, söz konusu yükümlülükler yerine getirilinceye kadar dijital hizmet sağlayıcılarının sunmuş oldukları hizmetlere erişim engellenebilecektir.[2]
--------------------
[1] Kaynak: Erişim:01.11.2019, https://www.turmob.org.tr/haberler/b0f3cbee-97d0-4aa3-84bd-529c6c68a29a/-dijital-hizmet-vergisi-kanunu-ile-bazi-kanunlarda-ve-375-sayili-kanun-hukmunde-kararnamede-degisikl, s.3.
[2] Kaynak: Erişim:01.11.2019, http://www.dengeakademi.com/Files/Circular/2583.pdf,