SGK''dan elektronik ortamda tebligat yapılması

Yönetmeliğin amacı, Sosyal Güvenlik Kurumunca elektronik ortamda yapılacak tebliğ işlemlerine yönelik usul ve esasları belirlemektir.

5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununa, 21.7.1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna ve diğer mevzuata göre hazırlanan ve tebliği gereken evrakın elektronik ortamda tebliğ edilmesine ilişkin hükümleri kapsamaktadır.

Elektronik tebligat adresini; 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4/1-a ve 4/1/c maddeleri kapsamında hali hazırda faaliyette bulunan sigortalı çalıştıran gerçek ve tüzel kişiliği veya tüzel kişiliği olmayan işverenler tarafından bu yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihi takip eden üç ay içinde Sosyal Güvenlik Kurumuna başvuru yapılıp şifre alınması yükümlüğü getirilmiştir.

Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra sigortalı çalıştırmaya başlayan işverenler sigortalı çalıştırmaya başladığı ayı/dönemi takip eden aydan itibaren üç ay içinde, Kurumca belirlenecek sistem üzerinden başvuru yapmakla yükümlüdür.

Elektronik tebligat adresi edinme zorunluluğu bulunmayan fakat isteğe bağlı olarak kendisine elektronik tebligat yapılmasını talep eden muhataplar da başvurularını Kurumca belirlenen sistem üzerinden yapmakla yükümlüdür.

5510 sayılı Kanunun Primlerin Ödemem başlıklı 88 inci maddesinin yirmi üçüncü fıkrasında kapsamında olanlarında bu yönetmelik hükümlerine istinaden işverenler bu Yönetmelikte belirlenen sürelerde elektronik tebligat adresi almak ve elektronik sistemi kullanmak zorundadırlar.

4/1-a ve 4/1-c kapsamında sigortalı çalıştıran işverenler elektronik adres alabilmeleri için; Sosyal Güvenlik Kurumunca belirlenecek sistem üzerinden işlem yapmakla yükümlüdürler.

Sosyal güvenlik il müdürlüğü/sosyal güvenlik merkezi/merkez teşkilatı tarafından tebliğ edilmesi gereken evrak elektronik ortamda imzalanır ve Kurum tarafından muhatabın elektronik tebligat adresine iletilir.

Elektronik imzalı evrak muhatabın elektronik ortamdaki adresine ulaştığı tarihi izleyen beşinci günün sonunda tebliğ edilmiş sayılır.

Zorunlu veya isteğe bağlı olarak elektronik tebligat sistemine dahil olanların aşağıdaki durumlar dışında sistemden çıkmaları mümkün değildir. Buna göre;

a) Tüzel kişilerde ticaret sicil kaydının silindiği (nevi değişikliği, birleşme halleri dahil) tarih itibarıyla elektronik tebligat adresi kapatılır.

b) Gerçek kişilerde ilgilinin ölümü veya gaipliğine karar verildiğinin Kurum tarafından tespit edildiği durumlarda ölüm/karar tarihi itibarıyla ilgilinin elektronik tebligat adresi resen kapatılır.

c) Ölen/gaipliğine karar verilen kişinin elektronik tebligat adresi, mirasçıları tarafından sosyal güvenlik il müdürlüğüne veya sosyal güvenlik merkezine/merkez teşkilatına başvuru yapılması halinde de kullanıma kapatılır.

Kendisine elektronik ortamda tebligat yapılacak muhataplar, aşağıdaki hususlarla ilgili olacak değişiklikleri Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirim yapmaları gerekmektedir.

a) Başvurusunu süresinde, tam ve doğru olarak yapmakla,

b) Beyan edilen bilgilerde meydana gelecek değişiklikleri bildirmekle,

c) Bu Yönetmelikte belirtilen tüm şartlara riayet etmekle,

ç) Elektronik tebligatı alacak kişilerde değişiklik olması halinde bu değişikliği bildirmekle yükümlüdür.

Yukarıda yer verilen bildirim yükümlülüklerini Kuruma yapılmaması halinde, bu bildirimlerin yerine getirilmemesinden doğacak hukuki sonuçlar muhatabın (işverenin) sorumluluğundadır.

01.Ekim.2021tarihi itibariyle yürürlüğe girmektedir.

(Resmi Gazete: 24.09.2021 tarih 31608 sayılı)