Otomotiv

Otomotiv Haberleri

Krizden çıkmanın yolu onarımdan geçiyor

03.01.2022 14:18
Krizden çıkmanın yolu onarımdan geçiyor

Sıfır araçtaki sıkıntıların etkisiyle dengesi bozulan ikinci el araç pazarındaki astronomik fiyatlar, vatandaşları elindekini korumak amacıyla oto servislerine yönlendirdi. Satış sonrası sektörü de bu gelişmeyi hem sektör hem de vatandaş için çıkış yolu olarak görüyor.

 

Mehmet Emin AVCI

Sıfır araçlarda yaşanan tedarik sorunu, bayilerde ‘yok satan’ ama galericilerde fahiş fiyata satılan ‘sıfır’ araçlar, döviz kurlarında yaşanan dalgalanma, manipülatörler vs. nedenlerden ötürü ikinci el araç fiyatlarında çok aşırı bir artış yaşandı. Bu durum, online araç satış platformunda sabahtan akşama fiyatların arttığı gören aracını yenilemek isteyen vatandaşlarda, ‘şimdi satarsam bu paraya istediğim aracı alamam’ tedirginliğine neden oldu. ‘En doğrusu mevcut aracımın değerini koruyayım’ diye düşünen araç sahipleri servislere akın etti. Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan sektör yöneticileri, periyodik bakım ve bazı estetik kusurların giderilmesi talebinde artış olduğunu belirtti.

‘2022 yılını onarım yılı ilan edelim’

Dövize endeksli yedek parça ithalatına karşın onarımın öneminin tekrar gün yüzüne çıktığını ifade eden TOSEF Başkanı ve RS Otomotiv Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ünal Ünaldı, 2022 yılında poliçe maliyetleri ve araç satışlarında değer kaybı yaşamamak adına sektörün daha duyarlı olması gerektiğine dikkat çekti. Ünaldı,"2022 yılını onarım yılı ilan edelim diyoruz. Ekonomideki kriz ortamının düzelmesi için belirli fedakarlıklarda bulunmamız gerekiyor" dedi. Trafik sigortaları özelinde alınan orijinal yedek parça kararı ve kurdaki artışın sektör özelindeki etkilerine ilişkin değerlendirmede bulunan Ünaldı, sigorta şirketleri ve hasar onarım servislerinin bir masa etrafında oturması gerektiğini belirterek, şunları söyledi: "Bu yıl, sigorta şirketleri, TOSEF, OYDER, Esnaf Sanatkarlar Federasyonu ve eksperler ile bir araya gelmelidir. Onarımı teşvik edecek işçilik bedelleri belirlenirse, ortalama dosya bedelinin yüzde 70’ine yükselen yedek parça bedelini yüzde 50 seviyelerine düşürebiliriz." 

‘Satış sonrası hizmette de alışkanlıklar değişti’

Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği’nin (OSS) Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Özalp, pandemi sürecinin birçok sektörde olduğu gibi otomotiv satış sonrası hizmetler sektöründe de çok sayıda alışkanlığı değiştirdiğini belirterek, şöyle konuştu: “Süreçlerde ve iş modellerinde çeşitli sorgulamalar yarattı. Örneğin, dijitalleşmenin gidişatı öngörülerin çok üzerinde hız kazandı. Ülkemiz ve sektörümüzün; söz konusu para arzını gerek genç iş gücümüz, gerek dinamik iç talebimiz, gerekse de coğrafi avantajımızla; doğrudan veya dolaylı olarak yabancı yatırıma dönüştürebileceğine inanıyoruz. Tabii ki, önümüzdeki süreç çeşitli riskler de barındırıyor. Vergilendirmeler ve kurlardan dolayı, sıfır araçlardan ikinci ele olan bir ilgi var. Bu da sektörümüz için ciddi bir fırsat haline geliyor. Ayrıca, pandemi dönemi içerisinde bireysel araç kullanımına yönelik bir dönüşüm oluyor, bu da sektörümüz için bir avantaj niteliğinde. Ancak, parçalarda bulunabilirlik sorunu devam edecek gibi.”

‘Bakımlar zamanında yapılmalı’

İkinci el araç piyasasında fiyatların yükselmesinin araçların değerini bir önceki yıla göre artırdığını ve otomobillerin bir yatırım aracı haline geldiğini söyleyen Auto King Genel Müdürü Barbaros Özkök, “Binek otomobillerde Avrupa araç yaş ortalaması 10 yıl iken ülkemizde araç yaş ortalaması 13 yıldır. Dolayısıyla ikinci el araç fiyatlarının artması ve aracın değerinin korunması da zamanında yapılan bakımlardan geçmektedir" diye konuştu.

Kiralamada umutlar 2022 yılına taşındı

ARAÇ kiralama sektörü olarak, pandeminin gölgesinde geçen 2021 yılının ikinci ve üçüncü çeyreğinde bir miktar büyüme beklentileri olduğunu, ancak araç bulunurluğunda yaşanan sıkıntılar sektörün araç parkında beklenen büyümeyi, özellikle üçüncü çeyrekte fırsat olmasına rağmen yakalayamamasına sebep olduğunu ifade eden TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici, "Pandeminin devam etmesi, ekonomik araç bulunurluğunun azalması, yarı iletkenlerdeki tedarik sıkıntısından kaynaklı yine araç bulunurluğunda genel bir daralmanın yaşanması ile birlikte 2021’in 9 aylık bölümünde operasyonel araç kiralama sektörünün kiradaki aktif araç sayısı yılın ilk yarısı sonuna göre yüzde 1’in altında azalarak 221 bin 748 adet olarak gerçekleşti. 2022 yılının geçtiğimiz yıllardan hem aşılanma hem de Kovid-19 salgınının seyri açısından, çok daha iyi yönetilen bir yıl olacağını öngörerek turizm açısından daha hareketli bir yıl bekliyoruz. 2022’de, yabancı turist kaynaklı bu yıl yakalanan iyileşmenin trend olarak devam edeceğini söyleyebilirim" dedi. 

1.sayfa

1.sayfa

Maliye & Muhasebe

Dövizini bozduran şirketlere kurumlar vergisi istisnası geliyor

Gündem

Küresel piyasalarda karışık seyir devam ediyor