Yabancı Merkezi Saklama Kuruluşları Tarafından, Münhasıran Yurt Dışında Yerleşik Hak Sahiplerin Ait Sermaye Piyasası Araçlarının Merkezi Kayıt Kuruluşu (MKK) Nezdinde Topluca Açılan Hesaplarla İlgili Tevkifat ve Bildirimin Yapılmayacağı, Ancak Başka Hesaba Aktarılan Kıymetin Maliyetinin Belirlenmesi.

Yabancı merkezi saklama kuruluşları ve genel saklama yetkisi bulunan yabancı yatırım kuruluşlarının saklama hizmetlerinde tevkifat sorumluluğu ve hak sahibi ismine açılmaksızın topla olarak tutulan hesaplardan çıkan sermaye piyasası araçlarında maliyet bedelinin bildirimine ilişkin olup;

Kaydileştirilen Sermaye Piyasası Araçlarına İlişkin Kayıtların Tutulmasının Usul ve Esasları Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Sermaye Piyasası Kurulu Tebliği 22.06.2019 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Değişiklikle birlikte yabancı merkezi saklama kuruluşlarının (YMSK), münhasıran yurtdışında yerleşik hak sahiplerine ait sermaye piyasası araçlarını hak sahibi bazında olmaksızın toplu olarak izleyebilecekleri YMSK hesabı, Merkezi Kayıt Kuruluşu (MKK) nezdinde tutulan hesap türleri arasına eklenmiş ve hesabın işleyişine ilişkin esaslar ve YMSK'ların tabi olacakları yükümlülükler belirlenmiştir. Toplu hesap yapısı (omnibüs account) YMSK'ların çalışma prensiplerine uyumlu olup, bu kurumların tüm dünyada uyguladıkları hesap sisteminin ülkemiz sermaye piyasası araçları için de kullanılabilir hale gelmesiyle birlikte sermaye piyasası araçlarımızın uluslararası işlemlerde teminat olarak kullanımı kolaylaşacak ve sermaye piyasalarımızın uluslararası piyasalarla entegrasyonu artacaktır.

308 No'lu Gelir Vergisi Genel Tebliğinde;

Yabancı merkezi saklama kuruluşlarının, MKK nezdinde açılan ve hak sahibi ismine açılmaksızın toplu olarak tutulan hesaplarına ilişkin Gelir Vergisi Kanununun Geçici 67'nci maddesine istinaden tevkifat ve bildirim yükümlüsü olmadıklarına yönelik düzenlemelere yer verilmiştir. Toplu hesaplarda sadece Kurumlar Vergisi Kanununun 2'nci maddesi kapsamındaki yabancı sermaye şirketleri işlem yapabileceğinden ve bu kurumlara yapılan ödemeler üzerinden Geçici 67'nci madde kapsamında %0 oranında tevkifat yapılacağından Geçici 67'nci maddenin 18 numaralı fıkrasının Hazine ve Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden Toplu/Omnibus hesapların verdikleri saklama hizmetleri nedeniyle anılan madde kapsamında tevkifat ve bildirim sorumluluklarının bulunmadığı hususu mezkûr Tebliğin 3'ncü maddesiyle düzenlenmiştir. Anılan Tebliğin 'Hak sahibi ismine açılmaksızın toplu olarak tutulan hesaplardan çıkan sermaye piyasası araçlarında maliyet bildirimi' başlıklı dördüncü maddesinde ise toplu /omnibus hesapta yer alan menkul kıymetin hesap dışındaki hak sahibi bazında tutulan başka bir hesaba virman yapılması durumunda alış bedelinin nasıl tespit edileceğine yönelik açıklamalara yer verilmiştir. Tebliğ düzenlemesine göre toplu hesaplarda izlenen sermaye piyasası araçlarının müşterinin talimatına istinaden hesap dışındaki hak sahibi bazında tutulan başka bir hesaba virman yapılması durumunda, menkul kıymet alıcısı müşterinin yazılı olarak bildirdiği fiyat, söz konusu menkul kıymetlerin alış bedeli kabul edilecektir.

Söz konusu bedelin, menkul kıymetin virman veya satışının gerçekleştiği günden önceki günde oluşan ağırlıklı ortalama fiyatının %10 altında/üzerinde oluşabileceği; ancak bildirilen bedelin %10'luk marjı aşması veya müşterilerin herhangi bir fiyat bildirmediği durumlarda söz konusu menkul kıymetin başka bir hesaba virmanının gerçekleştiği günden önceki günde oluşan ağırlıklı ortalama fiyatın esas alınacağı, ağırlıklı ortalama fiyat bilgisinin tespitinde virman gününden bir önceki günde devlet tahvili ve hazine bonoları için T.C. Merkez Bankasınca açıklanan fiyatların dikkate alınması gerektiği yönünde açıklama yapılmıştır.