Geçenlerde Mersin'de lansmanını gerçekleştirdiğimiz Mezoik'in hepimizi ilgilendiren önemini sizlere paylaşmak istiyorum.
Afetlerde özellikle ilk 72 saat çok önemlidir. Sokak koşulları ve adrenalin bağışıklığı düşürür. Mezoik, özellikle ilk 72 saat vücudu dayanıklı kılabilecek besin değerlerinin takviyesi için üretilecek bir afet gıda markası.
Tabi ülkemizi düşünürsek risk dönemi 72 saatle sınırlı kalmayabiliyor. Biliyorsunuz afetlere yeterince hazırlık yapan bir ülke ve toplum değiliz. Ülkemizde yaşanan afetlerde, afetlere müdahale ve sonrasındaki toparlanma süreci normalin üzerinde uzun sürebiliyor. Mezoik, sağlıklı gıdaya erişim ve gıda güvenliği konusunda orta ve uzun vadeli ihtiyacı da karşılayabilecek takviyeleri sunacak.
Sahada görev alan gönüllüler ve kamu çalışanlarının da sağlıklı ve güvenli gıdaya ihtiyacı var. Kriz ortamı—adrenalin, yoğunluk ve kaynaklara erişim sorunları altında, fedakarlık duygusu da işin içine girince, saha ekipleri öz bakımlarını yapmak ve sağlıklarına dikkat etmek konusunda zaafiyet gösterebiliyorlar. Halbuki daha çok değer üretebilmek adına sahada görev alan kişilerin fiziksel ve ruhsal sağlıklarını/bağışıklıklarını korumaları önem taşıyor. Üretilecek afet gıdaları sayesinde, sahaya gelen gönüllülerin ve kamu çalışanlarının da gereken besin değerlerinde sağlıklı ve güvenli gıdaya erişebilmeleri Mezoik takviyeleriyle sağlanmış olacak.
İşin bir diğer boyutu, bağışların bilinçsizce yapılması ve bundan kaynaklanan olumsuzluklar. Afetlerde sıfırıncı saatten itibaren yüksek bağış potansiyeli ortaya çıkıyor. Fakat kaynaklar verimlilik esaslı kullanılmayarak bir anda yapıldığı ve bağışların çoğunlukla ihtiyacı gözeterek yapılmadığı için hem kısa vadede, hem de orta ile uzun vadede verimli bir süreç yönetimi ve kaynak yönetimi yapılamıyor. Sağlıklı ve güvenli gıdaya erişimde bu verimsizlikten direkt ve dolaylı olarak nasibini alıyor. Mezoik, bireylerin ihtiyacı olan besin değerini alabileceği takviyeler sunması sebebiyle, dolaylı olarak sürecin ve kaynakların daha verimli şekilde yönetilmesinde görünmeyen etkileri olacak. Bu etkilerin afetten etkilenen kişilerin fiziksel olduğu kadar duygusal/ruhsal sağlıkları içinde önemi var. Çünkü bireyler temel ihtiyaçlara erişimi tam anlamıyla sağlayamadıkları sürece psikolojik destek bir anlam ifade etmiyor. Sağlıklı ve güvenli gıdaya erişim temel ihtiyaç olması sebebiyle önemli bir rolü bulunuyor.
Afet dönemi ve afet sonrası toparlanma çalışmaları tabiki değerli. Ama afetlerin yönetebilmesi adına asıl afet öncesi hazırlık çalışmaları daha da değerli. Afet öncesi çalışmalar konusunda öncesinde de değindiğim üzere ne yazık ki ülke ve toplumumuzda gereken önem verilmiyor. Mezoik, üretilen bir marka ve ürün gamıyla, afet öncesi hazırlık çalışması niteliğini taşıyor.
Bir diğer konu ülkemizde afet dediğimiz zaman toplum olarak deprem, sel, yangın, heyelan ve fırtına gibi doğal afetlerle sınırlıyoruz. Fakat literatürde ve uluslararası kabulde koşulların aynılığı sebebiyle yoksulluk, göçmenlik ve savaş gibi ortamlarda insan eliyle gerçekleşen afet olarak kabul ediliyor. Aynı koşullarda olması sebebiyle sağlıklı ve güvenli gıdaya erişim ihtiyacı ortaya çıkıyor. Özellikle yoksulluğun aşırılaştığı ve derinleştiği içinde bulunduğumuz dönemde, çocukların ve kırılgan grupların yetersiz beslenmeden meydana gelen sorunlarına da 'Mezoik' çözüm vaad ediyor. Doğal afetler başta olmak üzere, yoksulluk, evsizlik, göçmenlik ve savaş gibi karşılaştığımız afet koşullarında yapılan saha çalışmalarında yardım ederken, yeterli besin değerlerini sağlama kaygımız doğru besinlerin ulaştırılması ile artık sona erebilecek.
Afetlerin en kriz döneminde göz ardı edilen bir diğer konu da kırılgan grupların özel durumları. Mesela çölyak hastaları, kanser hastaları, çocuklar, yaşlılar vbg. kırılgan grupların kendi özelinde ihtiyaç duyduğu besin değerlerinin sağlanması gerekiyor. Fakat göz ardı edildikleri için toptancı bir şekilde süreç yönetimine tabii olmakta. Mezoik sağlıklı ve güvenli gıdaya erişim konusunda kırılgan grupların kendi özelinde ihtiyacına yönelik ürünler üretilebiliyor.
Mezoik, kadın kooperatifinin birlikte üreterek, başka kooperatif ve paydaşlarla dayanışma ilişkisiyle ekonomiye ve topluma katılmalarına vesile olacak.
Aynı zamanda normalde bağışlar çoğunlukla büyük sermayeyi besleyerek gerçekleşiyor. Mezoik, yerel kaynaklar kullanılarak, yerel üreticilerin güçlendirilmesine vesile olacak. Bununla beraber yerelden globale taşınabileceğimiz katma değerli yerli ve milli bir ürün üretilmiş olacak.
Bu markada Ahenk Kooperatifi'nin çabasıyla; IDEMA'nın sürdürebilirlik ve kalkınma yaklaşımlarıyla; sevgili Elvan Odabaşı ve Yasin Taze'nin dokunuşlarını görüyoruz. Emeği geçen herkesin emeğine sağlık!