Kanal İstanbul maşallah gündemden hiç düşmüyor. Varsa yoksa Kanal İstanbul. Sanki ülkemizin birinci önceliği Kanal İstanbul'muş gibi onunla yatıp onunla uyanır olduk.

Halbuki ülkemiz son zamanlarda dış politika alanında zor bir süreçten geçiyor; gerek Libya süreci, gerek komşumuz Irak ve İran'da yaşanan gelişmeler ve gerekse güneyimizde İdlib'den gelmesi muhtemel yeni mülteci akını, çözümü bekleyen dış politika süreçleri olarak önümüzde durmaktadır. Bunlara bir de son günlerde gelen fahiş doğalgaz ve elektrik faturalarını da eklersek gel de çık işin içinden. Olsun Kanal İstanbul şuan daha önemli!

İktidarın en üst kademesinden her bir üyesine, milletvekiline kadar YA-PA-CA-ĞIZ! şeklindeki kesin söylemler, bu proje özelinde hükümetin ve Sayın Erdoğan'ın ne kadar kararlı ve ısrarcı olduğunu biz halka göstermektedir.

Maalesef her şeyi bilme hastalığından bir türlü kurtulamayan halkımızın bir kısmı da, proje hakkında ne kadar bilgi sahibi olduğunu irdelemeden, düşünmeden yorum yapmakta ve fikir beyan etmektedir. E n'olcak canım doktorla doktor, mühendisle mühendis, mimarla mimar oluruz! Bilmiyorum, bu konuda detaylı bilgiye sahip değilimdeme büyüklüğünü gösteremiyoruz ne yazık ki. Ego tavan. İktidar ve Sayın Erdoğan kararlı olduğu için halkın bir kısmı da koşulsuz onay veriyor. Yahu Erdoğan ve iktidar kanalın yapılmasını istiyor tamam. Peki, sen ne diyorsun? Senin fikrin, düşüncen nedir?

Ne güzel söylemiş Lao-Tzu bilmediğini bilmek en iyisidir. Bilmeyip de bildiğini sanmak tehlikeli bir hastalıktır diye. Neyi bildiğimizi neyi bilmediğimizi de bilmiyoruz ki. Gerçekten acınası ve trajikomik!

Konumuza devam edelim.

Kanal İstanbul özelinde etrafımda şu söylemleri çok fazla duyar oldum. Dünya'da Kanal İstanbul gibi birçok kanal var canım...! Panama Kanalı var, Süveyş Kanalı var, e neden bizim de bir kanalımız olmasın.Benim de bu sözleri söyleyenlere cevabım, bu saydığınız projeler veya kanallar hakkında herhangi bir malumatınız var mı şeklinde oluyor. Aldığım cevapta sizin tahmin ettiğiniz gibi tabii ki hayır. Şaşırdık mı? Hayır.

Herhalde iş bu kadar basit olmasa gerek. O halde mühendislik harikaları olan Süveyş ve Panama Kanalı hakkında detaya girmeden özelliklerine çok kısa değinmekte fayda var okumayı ve araştırmayı sevenler için!

Panama Kanalı

Yapımı 10 yıl sürdü. 1914'te kullanıma açıldı.

Dünya ticaretinin %5-6'sı bu kanaldan yapılmaktadır.

Büyük Okyanus ve Atlas Okyanusu'nu birbirine bağlamaktadır. Gemiler bu kanal sayesinde yaklaşık 15.000 km yol yapmaktan kurtulmuştur. Daha net anlaşılması için New York'tan çıkan bir gemi San Francisco limanına giderken Güney Amerika'yı dolaşmasına gerek kalmıyor, böylelikle yoldan 15-20 bin km tasarruf ediyor.

Günde yaklaşık 14 ila 15 bin arasında gemi geçişi yapılmaktadır.

Süveyş Kanalı

Aslında bu kanalın bir hikayesi, geçmişi var ki çok önemli, anlatmaya kelimeler yetmez. Çok kısa değinmek gerekirse… Anti emperyalist, bağımsızlık yanlısı, Arap milliyetçisi olan dönemin Mısır Devlet Başkanı Cemal Abdulnasır, bu kanalın millileştirilmesi için çok çaba sarf etmiştir. Fransa ve İngiltere'nin İsrail'i kışkırtmasıyla Abdülnasır, bu devletle savaştı. Kanalı millileştirdi.

Fakat şuan için bu detaylara girmek istemiyorum yoksa anlatılacak çok şey var.

Yapımı 10 yıl sürdü. 1868'de kullanıma açıldı.

İtalyan besteci VERDİ bu kanal için bir de opera bestelemiştir. Bu opera çok da beğenilmiştir.

Akdeniz'i ve Kızıldeniz'i birbirine bağlar. Bu sayede gemiler, yaklaşık 6.000 km yol yapmak zorunda kalmadan, Akdeniz'den Hint Okyanusu'na kadar uzanan bir yolda kolay ve yakıt tasarrufu sağlamış bir şekilde ticari faaliyetlerini yerine getirmektedir.

Şimdi yukarıdaki projelerin referans olarak alındığı Kanal İstanbul konusunda bazı muğlak konulara cevap almak en doğal hakkımız diye düşünüyorum.

Kanal İstanbul dünya deniz ticaretinin yapıldığı hangi önemli iki kıtayı ve hangi iki önemli denizi, okyanusu birbirine bağlayacaktır? Kanal İstanbul'da diğer kanalların yapılma mantığında olan kısa yol mesafesivar mıdır?

Dünya deniz ticaretinin ne kadarı Kanal İstanbul üzerinden yapılacaktır? Günde ne kadar ticari gemi geçecektir?

Mevcut doğal boğazlarımız (İstanbul ve Çanakkale) var iken buradan halihazırda geçen gemiler Kanal İstanbul'a mı yönlendirilecektir?

Mevcut boğazlarımızdan ücretsiz geçen gemiler Kanal İstanbul'dan para vererek geçmek isteyecekler midir?

Tüm ayrıntılarıyla bu projenin artı ve eksileri iktidar tarafından oturumlar, paneller ve uzman ağızlar yolu ile halka açık bir şekilde açıklanmalı ve böylelikle muğlak bilgiler ortadan kaldırılmalıdır. Halk olarak biz de bu projenin artı ve eksi yönlerini birinci ağızdan öğrenmiş olalım. Gerekirse milli bütçeden yaparız (Hatırlatma: 50 milyon dolarımız olmadığı için tank palet fabrikasının işletme hakkı BMC-KATAR ortaklığına verilmiştir!) dendiğine göre, konu hakkında detaylı bilgilendirilmek hakkımızdır diye düşünüyorum.

Sayın büyüklerimize duyurulur.