Gündem

Gündem Haberleri

Bakan Selçuk: Okullarda 15 Şubat için kararlılık var

Hürses (Ankara) 20.01.2021 17:40

Ekonomi Muhabirleri Derneği (EMD) üyeleriyle bir araya gelen Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, Salgın sürecinin Türkiye’de mesleki eğitimin gerçek kabiliyetini çok net bir şekildegörebilmemize imkân sağladığını söyledi.


Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, Ekonomi Muhabirleri Derneği (EMD)Yönetim Kurulu ile bir araya geldi. Bakan Selçuk, EMD Yönetim KuruluBaşkanı Turgay Türker’den derneğin çalışmaları hakkında bilgi aldı.Görüşmede EMD Başkan Yardımcısı Hazal Ateş, Yönetim Kurulu üyeleriHüseyin Tunçay, Güliz Demircan Yücel, Erdinç Çelikkan, Gülşen Coşkunile Sadettin İnan da yer aldı. Türker, Bakan Selçuk’a EMD’ninyayınladığı “Ekonomi, Siyaset Medya: Başkalaşımın Öyküsü” kitabınıhediye etti.


Eğitim en büyük çözüm
Bakan Selçuk, kabulde yaptığı değerlendirmede salgın sürecininTürkiye’de mesleki eğitimin gerçek kabiliyetini çok net bir şekildegörebilmemize imkân sağladığını belirterek, şunları söyledi:

“Meslek liselerinin Ar-Ge merkezleriyle ilişkilendirilmesinisağladık. Yani, altyapısı güçlü olan yerlerde Ar-Ge merkezleri kurduk.Üniversitelerde, teknoloji enstitülerinde Ar-Ge merkezlerine bizalışkınız ama yaşanan gelişmeler, liselerde Ar-Ge merkezi kurulmasıkonusunda aslında ne kadar haklı olduğumuzu gösterdi.100 yıldan fazlamüthiş bir birikimi olan okullarımız var. Salgın sürecinin ilkgünlerinde, dünyanın tedarik sorunlarıyla âdeta kilitlendiği ogünlerde, bir meslek lisesi dijital solunum cihazı tasarladı veüretti, üstelik çok kısa bir sürede… Bunlar derhal hastanelere, ilgilikuruluşlara sevk edildi ve bunlar hâlâ tıkır tıkır çalışıyor. Bizbunun binlercesini hatta yüz binlercesini yapabilecek kapasitedeyiz. Bu üretimler sadece solunum cihazıyla da sınırlı değil. Mesela meslekliselerimiz, N95 standardında maske üreten makinenin tasarımı veüretimini de yaptı. Bunu da hayata geçirdik, üretimi zaten yapıyoruz.

Bu dönemde meslek liselerimizin Ar-Ge çalışmalarıyla video laringoskopcihazı, ozon hava dezenfekte cihazı, yoğun bakım yatağı, havafiltrasyon cihazı, temassız kızılötesi termometre, video laringoskopcihazı, numune alma ünitesi, UV-C konveyör sistem ile maske üretimindesterilizasyon cihazı, kumandalı ve zaman ayarlı UV-C ışınlamalısterilizasyon cihazı, mobil UV-C robot sterilizasyon cihazı,taşınabilir mekanik solunum cihazı gibi çok sayıda ürün tasarlandı vebu ürünlerin üretimi gerçekleştirildi.


294 milyon maske üretildi
Yine salgının ilk başladığı süreçte -dünyada maske tedariğinde büyüksıkıntıların yaşandığı o günlerde- meslek liselerinde 130 milyon, halkeğitimi merkezlerinde ise 164 milyon tek kullanımlık maske üretildi.Daha öncesinde elle ve tek makinede dikişler yapılırken meslekliselerinde üretilen bu makineler sayesinde artık milyonlarcasını çokrahatlıkla üretebiliyoruz. Ama asıl o kritik dönemde ihtiyaç duyanülkelere gönderilen maskelerin önemli bir kısmını meslek liselerimizüretti. Tek kullanımlık tulum, önlük, siperlik, dezenfektan, kolonyave daha pek çok hijyen ürününün üretimi gerçekleştirildi. Bunlarınmilyonlarca litresi yani sadece yüzey dezenfektanı 8,5 milyon litreüretildi. 1.3 milyon adet siperlik üretildi. Bunların hepsi dağıtıldı.Netice olarak şunu söylemek mümkün: Bu durum, mesleki eğitimin dönüşümçalışmalarının bir işaret fişeğidir ve bunun sadece salgınla ilgiliolmadığını şuradan anlayabiliyoruz: “Salgın gibi istisnai, yeni vekarşılaşılmadık bir durum geldiğinde meslek liseleri buna nasıl tepkiverecek?” diye baktığımızda salgından önce başlattığımız dönüşümsüreciyle birlikte yaptığımız hazırlıklar, yasal düzenlemeler, altyapıçalışmaları bunu çok kolaylaştırdı. Sonuçta demek ki yapılançalışmalar, altyapı ve vizyon çalışmaları, bu tür bir kriz durumundabile riski yönetebilecek bir hâle geldi.


Meslek lisesi ruhu oluştu
Meslek liselerimizin LGS’de yüzde 1’lik dilimden öğrenci alıyor olmasıbunun en somut göstergesidir. Bu, Cumhuriyet tarihinde görülen bir şeydeğil. Otellerin, fabrikaların, organize sanayi bölgelerinin içindekiiş garantili ve iş öncelikli okulların yüzlercesini açmış olmamızınsonucunda meslek liselerine tercihte bir sene içerisinde öğrencisayısında yüzde 63-64 oranında artış oldu. Kendi tercihiyle gelençocuk diye bir şeyden söz ediyoruz artık, yani mecburi olarak mesleklisesine gidiyorsun değil de yüzde 64 bir artıştan söz ediyoruz.Buradaki artış; toplumda usta öğreticilerin, öğretmenlerin,öğrencilerin, okul yöneticilerinin salgın döneminde âdeta bir millîseferberlik gibi bu sürece destek vermeleri bir psikolojik atmosferyani bir ruh oluşturması sonucunda gerçekleşti. Eğitim; iş hayatını,ekonomiyi, sektörleri takip ediyor; sektörün nabzını tutuyor, ekonomikgöstergelerin analizini yapıyor ve nerede neye ihtiyaç var bunlarıkontrol edip yatırımlarını buraya yöneltiyor. Böyle bir yapıya doğruyöneliş söz konusu.”

15 şubat için kararlıyız
Kademeli eğitimin 15 Şubat’ta nasıl başlayacağı konusundaki bir soruüzerine de Bakan Selçuk, şunları söyledi:

“Bu sorunun bir kısmı Sağlık Bakanlığı ve Bilim Kurulunun uygulamatakvimiyle alakalı bir konu, bir kısmı da Millî Eğitim Bakanlığınınalması gereken tedbirlerle ilgili. Millî Eğitim Bakanlığı açısındanbaktığımızda şunu rahatlıkla söyleyebiliriz: Biz; toplumu, aileleri,çocukları araştırma temelli izliyoruz. Sahada yüzlerce araştırmayapıldı ve bunu da yayınladık. Bu araştırmalar bize gösteriyor kibizim okulları bugün kapatmamız bugünün problemi değil, gelecekyılların da problemi hâline geliyor. Türkiye, OECD ve Avrupa Birliğiülkeleri içerisinde okullarını en fazla süre kapalı tutan ülkeler
arasında başlarda geliyor. Biz bunu daha kontrollü olabilmek, riskidaha iyi yönetebilmek için yaptık ve bugün de bunun doğru bir kararolduğunu görüyoruz. Ancak 15 Şubat’tan itibaren toplumun, ailelerin,annelerin, babaların, çocukların durumuna baktığımızda okulların artıkmümkün olduğu kadar daha yüksek bir kapasiteyle açılması gerektiğinoktasında bir kararlılığımız var. Bunu da ilgili tüm kuruluşlarla veortamlarda paylaşıyoruz, paylaşacağız. Bu anlamda literatüre veuygulamalara baktığımızda, elbette küçük yaşların riski daha az. Okul,tümüyle kontrollü bir ortam. Hem öğretmenler hem öğrenciler çokkontrollü bir biçimde belli kurallara dikkat ederek oradabulunuyorlar. Yani okulda bir çarşıdaki, pazardaki ya da sokaktakigibi karmakarışık ya da kontrolsüz bir ortam yok. Okullardankaynaklanan durumu da günlük olarak izledik, çocuklarımızı daizliyoruz.”

Yüzde 1 KDV devam edecek
Selçuk, pandemi döneminde özel okullarda yüzde 8’den yüzde 1’eindirilen KDV oranının aynı şekilde devam edip etmeyeceğine yönelikbir soruya da “Özel öğretim kurumlarımız da Millî Eğitim Bakanlığı'nınasli unsurudur. Bu kurumlarımız da yaşanan sorunlar bizimsorunumuzdur. Başta özel öğretim kurumlarımızdaki evlatlarımızıneğitim süreçlerinin devamlılığı, öğretmenlerimizin ve çalışanlarımızınistihdam koşulları açısından buradaki finansal durum da kritik önemtaşımaktadır. Hazine ve Maliye Bakanlığımıza geçtiğimiz dönem sağlananbu vergi kolaylığının bu dönem de sağlanması yönünde tavsiyegörüşümüzü bildirdik” yanıtını verdi.

1.sayfa

1.sayfa

Ekonomi

Laboratuvar malzemeleri satın alınacak

Ekonomi

İftarlık kumanya paketi satın alınacak