Mehmet Emin AVCI

Bugüne kadar Türk mutfak sektörünün ihracatını artırmak için çok sayıda pazarlama faaliyetine imza atan Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Başkanı Burak Önder, 20-23 Kasım'da İstanbul'da düzenlenecek ve bir B2B etkinliği olan Invitation Only etkinliği ile 51 ülkenin mutfak sektörünü Türk firmalarıyla buluşturacak.

Önder, EVSİD'in 2020 yılı hedefleri ve ihracat stratejilerine ilişkin düzenlediği basın toplantısında yaptığı konuşmada, 2014'ten bu yana ihracatçı firmalar olarak hem iç pazardaki zorluklar hem de global rekabet koşulları ile mücadele ettiklerini ancak bunun yanında pazarlama faaliyetlerini artırarak sürekli büyüme trendini koruduklarını belirtti.

2019 yılının bu açıdan oldukça yoğun geçtiğini ifade eden Önder, 'Dünyanın çok hızlı bir şekilde değiştiği ve dönüştüğü bir süreci yaşıyoruz. Evrensel bir bakış açısıyla işlerimizi yürütmek zorundayız. EVSİD olarak 4 yaşında genç bir derneğiz ama 4 yılda 22 ülkede 30 organizasyon, yurt dışı faaliyeti yapmışız' diye konuştu.

Bir B2B etkinliği olan Invitation Only'nin 20-23 Kasım'da tüm dünyadan alıcılarla Türk mutfak sektörünü İstanbul'da buluşturacağını aktaran Önder, sözlerini şöyle sürdürdü: 'Bu yıl Invitation Only her zamankinden daha güçlü. 2018'deki organizasyonumuz çok başarılı geçmiş ve birçok firmamız farklı ülkelere ihracata başlamıştı. Bu başarı ağızdan ağıza yayıldı ve böylece Türk katılımcı sayımız 2018'e göre yüzde 50 artarak 58'e ulaştı. Salonumuzun kapasitesini doldurduğumuz için maalesef artık yeni başvuru da alamıyoruz. Diğer taraftan 51 farklı ülkeden 81 alıcı firma iş görüşmelerine katılmak için kayıt yaptırdı' dedi.

'Etkinliği, hedef bölgelere taşıyacağız'

Önder, kuruldukları günden bugüne oldukça fazla ülkede B2B iş görüşmeleri gerçekleştirdiklerini ve zaman içerisinde büyük tecrübe kazandıklarını ifade ederek, şunları kaydetti: 'Geçtiğimiz yıl Kolombiya'da gerçekleştirdiğimiz proje Ticaret Bakanlığımız tarafından en iyi uygulama örnekleri arasına seçildi. 2020 yılında Invitation Only etkinliğini Avrupa, Latin Amerika ve Asya'ya taşımayı planlıyoruz. Ayrıca Güney Kore, Kanada, Kenya ve ABD pazarına yönelik de faaliyetler kurguladık. Invitation Only konsepti ile hedef ülkelerden ziyade hedef bölgeler olarak faaliyetlerimizi planlamaya başladık. Örneğin Avrupa pazarı için Polonya merkezli bir çalışma ile sadece Polonya değil çevre 15 ülkeden alıcıları tek bir noktada toplamayı düşünüyoruz. Benzer uygulamayı Latin Amerika ve Asya'da da gerçekleştirmeyi planlıyoruz. ABD ve İngiltere gibi uzun vadeli stratejilere ihtiyaç duyduğumuz pazarlar için farklı düşüncelerimiz var. Bu pazarlar için sadece bir defalık organizasyonlardan ziyade fuar katılımları, alım heyetleri, iş görüşmeleri gibi farklı aktiviteleri ortak bir platformda gerçekleştirecek bir yapı üzerinde çalışıyoruz.'

'Pazar çeşitliliği sağlamalıyız'

Önder, Türkiye'nin ihracat açısından çok pazar kaybettiğini belirterek, Irak, İran, Suudi Arabistan, Dubai, Mısır gibi ülkelerdeki sıkıntıların ihracata da etkisinin olduğunu söyledi. İhracatta rakamdan daha çok nitelikli ihracata bakmak gerektiğini vurgulayan Önder, 'Pazar çeşitliliğini sağlamamız gerekiyor. İhracat fazlası veren bir sektörüz. Bunu arttıracağımızı düşünüyorum. Evrensel bakış açısı çok önemli. Dünya büyük balığın değil hızlı balığın kazandığı bir hal aldı. Dubai, Hollanda, Panama, Singapur incelenmesi gereken yerler. Bizim onlardan eksiğimiz yok. Lojistik yanımızı geliştirmemiz lazım' şeklinde konuştu.

2020 yılı ihracat hedefi 3.3 milyar $

EVSİD Başkanı Önder, ihracatta 2019'un toparlanma yılı olduğunu belirterek, '2018'de 2.5 milyar dolar olan ihracatımızın 2019 sonu itibarıyla yüzde 15 artışla 2.9 milyar dolara çıkmasını öngörüyoruz. 2020 yılı için ihracat hedefimizi de 3.3 milyar dolar olarak belirledik' dedi.