Dünyada ve Ülkemizde yönetim danışmanlığı ve yönetim danışmanlarının yetkinlik alanları

Yönetim danışmanlığı hizmetleri, hem kurumlar için yönetim risklerini bertaraf etmenin iyi bir aracı, hem de ülkeler için ekonomik ve toplumsal gelişmesinin etkin bir fonksiyonudur. Avrupa ülkelerinde, Avustralya, Kanada ve ABD'de yönetim danışmanlığı hizmetleri alımı son derece yaygındır. Ülkemizde yönetim danışmanlığı sektörünün geçmişi, gelişmiş ülkelerdekine göre yeni sayılır.

Ülkemizde Cumhuriyet'in ilanından sonra devlet eliyle kurulan İşletme İktisadı Enstitüleri, Türkiye Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü (daha sonra YÖK Genel Kurulu'nun 12.7.2018/455 sayılı kararıyla Hacı Bayram Veli Üniversitesine devredilmiştir), Milli Prodüktivite Merkezi, çeşitli sanayi geliştirme ve/veya ihracatı geliştirme merkezleri, kamu ve özel sektör kalkınmasında elli yıldan fazla süre önemli rol üstlenmiş, böylece ülkemizde yönetim danışmanlığı hizmetlerinin tanınmasına da yardımcı olmuştur.

Ülkemizdeki ekonomik gelişmeyi gören 'Küresel yönetim danışmanlığı markaları' Türkiye'ye hizmet ihraç etmeye, Türkiye'de ofis açmaya başlamışlar, akabinde ulusal mikro girişimciler yönetim danışmanlığı piyasasına girmişlerdir.

Ülkemizde, yönetim danışmanlığı hizmetleri, KOBİ'lerinin kısıtlı talebiyle sağlayabildiği gelişme ise mikro ölçekli ulusal özel sektörün hizmet ihraç durumuna gelmesine yeterli katkıyı verdiğini söyleyemeyiz. Bununla birlikte yönetim danışmanlığı ve diğer hizmetlerin ihracı için, Ticaret Bakanlığı bünyesinde 'Uluslararası Hizmet Ticaret Genel Müdürlüğü' ve 'Hizmet İhracatçıları Birliği' kurulmuştur.

KOBİ'lerin geliştirilmesine yönelik hibeler, destekler, teşvikler uzun yıllar boyunca sanayi ve tarım üreticilerine sunulmuş; hizmet sektörü destekleri ise ancak yazılım gibi somut çıktıları olan hizmet sektörüne kadar genişletilebilmiştir. Yönetim danışmanlığı sektörü yararına ilk düzenleyici çalışma Ticaret Bakanlığı'nın 2015/8 Sayılı Döviz Kazandırıcı Hizmet Ticaretinin Desteklenmesi konulu genelgesi ve ikinci çalışma ise T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı'nın 11. Kalkınma Planı kapsamında 2017 yılında kurduğu 24. Yönetim Danışmanlığı Hizmetleri Çalışma Grubu olmuştur.

Bilgiye dayalı güç, sadece ekonomik değil siyasi alanda da etkili bir güç olarak kendini göstermektedir.

Gelişmiş ülkeler, tasarım, standart oluşturma, denetleme, belgeleme, yönetim danışmanlığı gibi bilgiye dayalı kapasitelerini küresel markalara dönüştürmeyi başarabilmişlerdir. Yönetim kalitesi geliştirmenin, riskleri en iyi şekilde yönetmenin gerekliliği ülkemizde de gün geçtikçe daha iyi anlaşılmakta, yönetim danışmanlığı hizmetlerine gösterilen ilgi giderek artmaktadır.

YÖNETİM DANIŞMANLARININ YETKİNLİK ALANLARI

Yönetim Danışmanlarının yetkinlik alanlarını üç başlıkta değerlendirilebilir.

1. Örgüt Yönetiminin İşlevsel Alanlarında Uzmanlıklara Hakimiyet:

1.1 Bilgi ve Teknoloji Yönetim Sistemleri,

1.2 Çalışma ve Uygulamalarda Yasal ve Etik Standartlara Uyum,

1.3 Finansal Yönetim Sistemleri,

1.4 İnsan Kaynakları Yönetim Sistemleri,

1.5 Kurumsal Yönetim Modelleri,

1.6 Operasyonel Yönetim Sistemleri,

1.7 Pazarlama Yönetim Sistemleri,

1.8 Stratejik Planlama.

2. Yönetim Danışmanlığı Süreçlerine Hakimiyet:

2.1 Danışanla İlişkilerin En üst Seviyede Yönetilmesi,

2.2 Değişim Yönetimi,

2.3 Etkin İletişim Becerileri,

2.4 Proje Yönetim Becerileri.

3. Profesyonel Davranış Kurallarına Bağlılık ve Uyum:

3.1 Bilgi ve Uzmanlık Gelişimini Önemsemek, Öz Disiplin ve Profesyonellik,

3.2 Müşteriye Karşı Sorumluluklar:

3.2.1.1 İş Geliştirme,

3.2.1.2 Yeterlilik,

3.2.1.3 Danışanı Bilgilendirmek,

3.2.1.4 Adil Ücret Düzenlemeleri,

3.2.1.5 Çatışma, Gizlilik ve Nesnellik,

3.3 Temsil ve İletişimde Uyum,

3.4 Sorumluluk: Kişisel Ekip ve Çalışanları Adına,

3.5 Yasalara Uyum, Meleği Temsil ve Kamu Yararını Koruma.