2004 yılından bu yana Vergi Hukukumuzun temelleri ciddi bir sarsıntı içinde değişiyor. Ekonominin gerçekleri ve yaşam iklimi dikkate alınmaksızın yapılan değişikliklerden biri Vergi Beyannamelerinin verilme sürelerinin ödenme sürelerinden öncesine alınmasıydı.
Bu değişimin gerekçesi olarak vergi ödemelerinin bankalar aracılığıyla yapılması durumunda; bankaların hesaplara girdikleri an tahakkuk eden vergi tutarlarını görmelerini sağlamak gösterilmişti.
Bu düzenleme yaşamın gerekçelerine aykırı olduğu için sürekli beyanname sürelerinin uzatılması talep edilmeye başlandı. Bu süreç içinde gelişen yazılım teknolojisi, vergi tahakkuklarının ekranlara anında yansımasını sağladı. Bu gelişmeye rağmen vergi beyanname süreleri ile ilişkili düzenleme değiştirilmedi. Diğer taraftan muhasebeleştirme işlemlerinde yaşanan yoğunluk nedeniyle muhasebe sektöründe beyan sürelerinin uzatılması talepleri yoğun bir şekilde artmaya başlandı.
Bu konuda vergi yönetimindeki yaklaşım değişmemekle beraber yoğun talepler nedeniyle beyanname verilme süreleri son saatlerde uzatıldı. Bu yaklaşım muhasebe sektöründe huzursuzluk ikliminin oluşmasına neden odu.
Son aylarda yapılan süre uzatımları biraz erkene alınmıştı. Ancak yeterli değildi. Huzursuzluk hiç dinmedi. Yaşanan sıkıntılar beyanname sürelerinin kalıcı olarak uzatılmasını gündeme getirmişti. Bu konuda yasal düzenleme talepleri de gündeme geldi. Oysa yasal düzenlemeye ihtiyaç yoktu. Vergi Usul Kanunu'nun Mükerrer 28 nci Maddesi, 'Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı'na beyanname verilme ve ödeme sürelerinin son gününü, kanuni süresinden bir ayı geçmeyecek şekilde belirleme yetkisi' vermektedir.
Bu düzenleme 29.03.2019 tarih ve VUK-115/2019-5 sayılı Sirküler ile şimdilik vergi beyanname süreleri ödeme süresine kadar uzatıldı.
Sirküler ile yapılan düzenlemeye göre 1 Nisan 2019 tarihinden itibaren verilmesi gereken Muhtasar (Gelir Vergisi Kanununun geçici 67 nci maddesi, Kurumlar Vergisi Kanununun 15 ve 30 uncu maddesi kapsamında verilenler ile Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannameleri dahil), Damga Vergisi, Katma Değer Vergisi, Kurumlar Vergisi, Yıllık Gelir Vergisi ve Geçici Vergi Beyannamelerinin verilme süreleri tek seferde ödenen vergilerde ödeme süresinin, taksitle ödenen vergilerde ise ilk taksit ödeme süresinin son günü bitimine kadar uzatıldı. Bu düzenleme ile muhasebe dünyasında bir rahatlık sağlandı.
Düzenleme sonucunda beyanname türleri itibarıyla beyanname verme ve ödeme süreleri tabloda gösterildiği şekilde olmuştur:
Beyanname Türü |
Beyanname verilme zamanı |
Ödeme zamanı |
Muhtasar |
Takip eden ayın 26'sı |
Takip eden ayın 26'sı |
Damga Vergisi |
Takip eden ayın 26'sı |
Takip eden ayın 26'sı |
Katma Değer Vergisi |
Takip eden ayın 26'sı |
Takip eden ayın 26'sı |
Yıllık Gelir Vergisi (Basit Usul) |
Şubat Ayının son günü |
Şubat Ayının son günü |
Yıllık Gelir Vergisi |
Mart Ayının son günü |
Mart Ayının son günü |
Kurumlar Vergisi |
Nisan Ayının son günü |
Nisan Ayının son günü |
Geçici Vergi 1. Dönem |
17 Mayıs |
17 Mayıs |
Geçici Vergi 2. Dönem |
17 Ağustos |
17 Ağustos |
Geçici Vergi 3. Dönem |
17 Kasım |
17 Kasım |
Geçici Vergi 4. Dönem |
17 Şubat |
17 Şubat |
Sirkülerdeki açıklamaya göre, kendilerine özel hesap dönemi tayin edilen mükelleflerin beyanname verme süreleri de ödeme sürelerinin son gününe kadar uzatıldı.