BIG.e’nin seri üretimine başlandı BIG.e’nin seri üretimine başlandı

Allianz Trade’in 2025 yılı raporları arasında otomotiv sektörü değerlendirmesi de yer aldı. Rapora göre, 2023 yılında yaklaşık yüzde 10 büyüyen otomotiv sektörü, 2024 yılında düşük talepten dolayı yalnızca yüzde 1,7’lik bir artışa sahne oldu.
 

Raporda düşük nedenleri arasında daha sıkı kredi koşullarıyla birlikte daha yüksek kredi maliyetlerine dönüşen daha yüksek faiz oranları gösterildi. Bir diğer sebep ise bazı üreticileri tüketici beklentilerini karşılayamayan modelleri ile eski otomobil üreticilerinin 2023-2024 yılları arasında yüzlerce yeni model çıkarması olduğu kaydedildi. Rapora göre, küresel otomotiv sektörünün 2025 yılında yüzde 2 büyümesi bekleniyor. Bu büyümeye de yüzde 4 ile Çin ve yüzde 2,5 ile ABD öncülük etmesi öngörülüyor.  Avrupa’nın ise gümrük vergisi gerilimleri nedeniyle yüzde 1,5’lik büyümeyle geride kalacağı değerlendiriliyor. 
 

Elektrikli araçların merkezi Çin

Şirketin raporunda Çin’in elektrikli araç (EV) satışlarındaki yüzde 40 artış ve içten yanmalı motor (ICE) satışlarındaki yüzde 17 düşüşle elektrikli araçlarda sektöre öncülük ettiğine dikkat çekiliyor. Avrupa’nın ise 2024 yılında EV satışlarında daralma yaşayan tek büyük pazar olduğu da öne çıkan bilgiler arasında yer aldı. Raporda Avrupa pazarında 2024 yılında öne çıkan en önemli başarının yüzde 20'nin üzerinde artan hibrit araç satışları olduğu ancak bunun Asyalı otomobil üreticilerine fayda sağladığı belirtiliyor. Yine raporda önümüzdeki dönemlerde CO2 yönetmeliklerinin sıkılaşacağı düşünüldüğünde, 2025 yılında Avrupa'da elektrikli araç segmentinin istikrarlı bir şekilde büyümesi gerektiği vurgulanıyor.
 

Avrupa'nın önündeki 3 yapısal engel

Rapora göre Avrupa otomotiv endüstrisinin önünde üç engel var. Bu engellerden ilki otomobil üreticilerinin elektrikli araçlara yönelik kaçırdıkları inovatif dönüşüm hamlesini telafi etmeleri gerekliliği… Son on yılda Avrupalı otomobil üreticilerinin, en büyük iki Çinli üretici olan BYD ve Geely’e ya da Tesla'ya kıyasla sermaye harcamalarına iki kat daha az harcama yaptığı belirtiliyor. Avrupalı araçların pahalı ve inovasyon açısından rekabetin gerisinde olduğu da raporda verilen bilgiler arasında ve Avrupalı sedanlar ve SUV'ların, Çinli modellere göre yüzde 15-30 daha pahalı olduğu vurgulanıyor.
 

Çin'in batarya hâkimiyeti

Bir diğer engel ise; Çin'e bağımlılığın artık zayıf bir nokta olması. Çin’in, batarya pazarında küresel sektörün yaklaşık üçte ikisine tedarik sağlayan güçlü bir hakimiyete sahip. Çinli markaların daha ucuz ve tam donanımlı elektrikli araçlarla Avrupa'daki pazar paylarını artırdığı görüşü de raporda yer alıyor. Ayrıca, Almanya’nın 2019 yılında yüzde 25 olan pazar payının 2024'te yüzde 18'e gerilediği bilgisi de veriliyor. Bu arada, Avrupa'nın enerji krizini de çözmesi gerektiği, benzinin litresi 1,5 euro iken, elektrik fiyatları kWh başına 37 sentin üzerinde olduğunda bir EV'yi şarj etmenin ekonomik olmaktan çıktığı da rapordaki önemli yorumlar arasında dikkat çekiyor.