ALIŞVERİŞ BAĞIMLILIĞI

Tıp alanında adı onyomani olan bu bağımlılık günümüzde pek çok insanı etkisine almış durumda.  Sosyal medyayı yargılamak istemesem de bu durumunda temelinde almaya ve alınanı göstermeye yönelik etkileşimler önemli rol oynuyor. Alışveriş bağımlılığı anlık isteklerin karşılanması amacıyla görülen bir eşyanın satın alınmasını ifade ediyor. 1980 yılından itibaren araştırmalara konu olan bu bağımlılık ilk kez 1915 yılında tanımlanmıştır.
 

Bağımlık kavramını genel olarak madde kullanımı tanımlamak için kullanılsa da olumsuz sonuçlar oluşturan her türlü davranışı günümüzde bağımlılık çatısı altında toplayabiliyoruz. Alışveriş bağımlılığında ürün satın almanın ötesinde bu satın alma işleminin kişi üzerinde yarattığı his ön plana çıkmaktadır. Burada kişilerde görülen, önüne geçilmeyen alma isteği, kontrolü kaybetme hali, sonrasında yaşanan maddi, sosyal ve psikolojik sıkıntılar ve her şeye rağmen süren alma isteğidir.
 

Bunu tetikleyen nedenlere baktığımızda ise ilk önce yaşanan olumsuz duygularla başa çıkma çabasını görmekteyiz. Sosyal statü sağlamak, kabul görme isteği de alışveriş bağımlılığını oluşturan nedenlerden biridir. İnternet üzerinden yapılan alışverişlerin artması, kredi kartlarının kullanımını yaygınlaşması, ürünlere kısa sürede ulaşabilme ve reklam sektörünün albenisi de alışveriş çılgınlığını ve bağımlılığını tetiklemektedir. Alışveriş bağımlısı olan kişiler genelde rutin hayatlarından uzaklaşmak eğilimindedirler. Ruh durumlarının düzelmesi ve gerçeklerden kaçma arzusu alışveriş isteğini arttırmaktadır. Alışveriş bağımlısı olan kişiler alışveriş yaptıkları süreç içerisinde mutluluk, heyecan, keyif ve çoşku gibi duyguları yaşarlar. Ancak bu duygular bir süre sonra etkisini kaybettiğinde alışveriş yapma isteği tekrar ortaya çıkar. Bu zamanla kişilerin ekonomik kayıplar yaşamasına sonrasında farklı psikolojik sorunların oluşmasına neden olabilir.
 

 Bireysel olarak kişilerin alışveriş alışkanlıklarının kontrol edilmesi, aşırılık gösteren bireylerin doğru şekilde yönlendirilmesi kaynaklarında doğru kullanımı açısından önemlidir. Bu durum aynı zamanda toplumsal açıdan bakıldığında yük oluşturmaktadır.  Alışveriş bağımlılığı olan bireylerde bu sorunun kaynağına inmek ve psikolojik olarak bu kişilerin kendilerini iyi hissedeceği durumlara yönlendirilmesi önemlidir.