Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, 2025 Mart verilerini düzenlediği basın toplantısında açıkladı. 
 

2025'in ilk çeyreğinde yine birçok türbülansın yaşandığına dikkat çeken Eroldu, 2024 yılına ait verileri ortaya koydu. Eroldu, kapasite konusuna değinirken "2024 yılı sonunda Türkiye’deki otomotiv üretim kapasitesi 175 bin adetlik Togg’u da ilave ettiğimiz zaman aslında bugün Türkiye’de 2,4 milyona yaklaştı. BYD ve Chery yatırımları ile 300-400 bin daha ilaveyi katarsak 2,7-2,8 milyon adet gibi çok ciddi bir kurulu kapasiteyi göreceğiz" dedi. 
 

Yatırımların meyvelerini alma zamanı 

2024 ve 2025 yatırımlarından bahseden Eroldu, "Temmuz 2024’te 1 milyar dolarlık BYD ile başladık. Ford’un 2021’den bu yana süren 1,9 milyar Euro’luk yatırım paketinin 740 milyon Euro’sunu 2024 yılında gerçekleştirdi. Oyak Renault’da başlayan Duster üretimi  de 400 milyon Euro’luk bir yatırım. Tofaş’ta 2024’ün sonunda başlayan K0 ticari araç üretimi için 200 milyon Euro’luk yatırım oldu. Hyundai Türkiye de elektrikli araç yatırımına karar verdi. Ve en son Chery yatırımı konuşuluyor" ifadelerini kullandı. 
 

‘Daha iyi bir 2025 yılı bekliyoruz’

"Otomotiv sanayi olarak yaptığımız yatırımların bu sene meyvelerini almaya başlamak istiyoruz" diyen Eroldu şunları kaydetti: "Şu anda hem ihracatta hem de üretimde 2025 yılının 2024 yılından daha iyi olmasını bekliyoruz. Bu konuda yatırımlarımız devam ediyor. Zorluklarımız var ama şu anda üyelerimizin görüntüsü 2024’ün en kötü sene olacağı otomotiv için. Mart ayında da bunun ilk sinyallerini aldık. Yani otomotiv sanayi açısından ihracat, üretim rakamlarımızda mart ayı ile beraber bir iyileşmenin başladı.  
 

Bizim iddialı hedeflerimiz var. Otomotiv sanayi olarak biz şimdi dünyadaki 14.lük pozisyonundan ki aslında 12’ydik, 13 olduk. 10.’luğa çıkma hedefimiz var. Kapasitemizi 2.5’e çıkaralım diyorduk onu zaten gerçekleştiriyoruz öyle duruyor. Şu anda zaten 2.2’deyiz. Üyelerimizle Togg’u koyduğumuz zaman 2.4. Evet şu da üretim kapasitemizi dolayısıyla birinci hedefi tutuyoruz. Bunları yaptığımız zaman dünyada 10. Avrupa'da 3 olacağız” dedi.
 

Rekabetçilik sorunu

OSD, sektördeki büyümeyi sürdürebilmek için kapasite kullanımını artırmayı hedefliyor. Eroldu, Türkiye’nin işçilik maliyetlerinin arttığını ve bu durumun rekabetçiliği olumsuz etkilediğini, yerli üretimin artırılması gerektiğini vurguladı. Cengiz Eroldu, 2024’te yapılan 1,2 milyar dolarlık yatırımın ardından 2025’te de yatırımların süreceğini söyledi. Kapasite artışı ve Çinli markaların sektördeki etkisiyle hareketliliğin devam edeceğini vurgulayan Eroldu, ülkedeki üretim fazlasına dikkat çekerek, “Çin’de yaklaşık 150 marka ve 450’ye yakın fabrika var. Kapasite fazlası hem bir tehdit hem de fırsat. Türkiye’deki vergi duvarları, bu markaları yatırıma zorluyor” ifadelerini kullandı.
 

Peugeot, Fransa'nın ‘Gözde Markası’ Peugeot, Fransa'nın ‘Gözde Markası’

Otomotiv üretimi ilk çeyrekte yüzde 9 azaldı

GEÇEN yılın Ocak- Mart dönemine göre toplam üretim yüzde 9 azalarak 344 bin 120 adet seviyesinde gerçekleşti. Otomobil üretimi aynı dönemde yüzde 7 oranında gerileyerek 220 bin 927 adet olarak kaydedildi. Toplam üretim ise 352 bin 299 adede ulaştı. 2024 yılının ilk çeyreğine göre ticari araç pazarı 16, ağır ticari araç pazarı yüzde 20, hafif ticari araç pazarı ise yüzde 16 daraldı. Toplam taşıt pazarında yerli araç payı, geçen yılın ilk çeyreğine göre 2 puan düşerek yüzde 31 oldu. Bu dönemde toplam ihracat 254 bin 683 adet, otomobil ihracatı ise 149 bin 843 adet düzeyinde gerçekleşti. 2025’in ilk çeyreğinde toplam pazar, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 7 azalarak 285 bin 818 adet seviyesinde gerçekleşti. Aynı dönemde, otomobil pazarı da yüzde 4 oranında azalarak  223 bin 793 adede ulaştı.