2024 Yılına Ait Ticari Defter Tasdikleri -3

Lisanları aldıkları tarihi izleyen hesap döneminin başından itibaren lisans alma tarihi ile izleyen hesap dönemi arasındaki sürenin üç aydan kısa olması halinde isteyen mükellefler açısından bir sonraki hesap döneminin başından itibaren e-fatura ve e-defter kapsamına tabi olacaklardır.

4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunun eki (III) sayılı listedeki malları imal, inşa ve ithal eden mükellefler, mükellefiyet tesis ettirdikleri tarihi izleyen hesap döneminin başından itibaren (mükellefiyet tesis tarihi ile izleyen hesap dönemi arasındaki sürenin üç aydan kısa olması halinde dileyen mükellefler bir sonraki hesap döneminin başından itibaren) e-fatura ve e-defter kapsamına tabi olacaklardır.

İnternet satışı nedeniyle, e-arşiv uygulamasına Geçiş zorunluluğu getirilen mükelleflerin kapsamını belirleyen 464 Sıra No'lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğindeki açıklamalara göre; internet üzerinden mal ve hizmet satışı yapanlar ve Gayrimenkul ve/veya motorlu taşıt, inşa, imal, alım, satım veya kiralama işlemlerini yapanlar ile bu işlemlere aracılık faaliyetinde bulunan mükellefler; 2023 yılı hesap döneminde, brüt satış hasılatı 500.000,00 TL ve üzerinde olanların 01.07.2024 tarihinden itibaren e-fatura ve 01.01.2025 tarihinden itibaren e-defter uygulamasına geçme zorunluluğu getirilmiştir. Bahse konu bu mükelleflerin 2023 yılı veya müteakip hesap dönemlerinde 500.000,00 TL satış hasılatı sağlamaları halinde, ilgili hesap dönemini izleyen 7 inci ayın başından itibaren e-faturaya ve takip eden yılın başından itibaren e-deftere tabi olmaları gerekmektedir.

Bu kapsamda belirtilen özelliklere haiz mükelleflerin vergisel uygulamalar bakımından hukuki bir sorun yaşamamaları ve cezai işlemlere maruz kalmamaları için; 01.07.2024 tarihinden itibaren e-faturaya ve 31.12.2024 tarihine kadar (bu tarih dahil) e-fatura, e-arşiv ve e-defter uygulamalarına ilişkin başvurularını yapmaları gerekmektedir. Gerekli başvuruları aşağıdaki adresler üzerinden elektronik ortamda yapmaları gerekmektedir.

Mali Mühür Başvurusu : https://mportal.kamusan.gov.tr/bp/edf.go

E-Fatura Başvurusu : https://portal.efatura.gov.tr/efaturabasvuru/

E-Defter Başvurusu : https://uyg.edefter.gov.tr/edefterbasvuru/

Mükelleflerin elektronik imza araçlarının başvurusu sırasında, mükellefiyetlerine ilişkin vermiş oldukları ve ilgili sertifika makamları tarafından da MERSİS ve MERNİS kayıtları çerçevesinde kontrol edilip kendileriyle ilgili başvuru uyarı ekranlarında gösterilen bilgilerini, mali mühür veya nitelikli elektronik sertifikaların (gerçek kişiler için) hatasız, doğru şekilde üretimi ve zaman kaybına yol açmaması bakımından dikkatle kontrol etmeleri gerekmektedir.

%100 oranında yabancı ortaklı olan ve şirketi temsile yetkilisinin yabancı kişi/kişileri bulunan kurumlar ile MERSİS sisteminde şirket bilgileri güncel olmayan veya güncel olduğu halde sıkıntı yaşamaya devam eden mükelleflerin kağıt ortamında, 'Gelir İdaresi Başkanlığı, Denetim ve Uyum Yönetimi Daire Başkanlığı; Yeni Ziraat Mahallesi Etlik Caddesi No:16 (06110) Dışkapı/Ankara' adresine dilekçe ekinde, Mühür Başvuru Formu ve Taahhütnamesi-Elektronik Mali Mühür Sertifika Sahibi Taahhütnamesi- Şirket kuruluş sözleşmesinin noter onaylı Ticaret Sicili Gazetesi (TSG) örneği, (unvan değişikliği var ise bu değişikliğe ilişkin TSG noter onaylı örneği) Başvuru formlarını imzalayan yetkili kişi/kişilerin yetkili olduğunu gösteren imza sirkülerinin noter onaylı örneği ile müracaat edilmesi gerekiyor.

Elektronik deftere (e-defter) tabi olan mükellefler, mal ve hizmet satışları için düzenleyecekleri faturalarını, e-fatura olarak düzenlemeleri gerekmektedir. E-fatura kapsamına girenler, e-fatura uygulamasına başladıkları hesap dönemini takip eden hesap döneminin başından itibaren e-defter uygulaması kapsamında olmaları gerekmektedir. Elektronik defter tutmak zorunda olanlar, kağıt ortamında defter tutamazlar.

-----------------------------------

04122023-2024-yili-icin-defter-tasdikleri.pdf (ismmmo.org.tr)